גיבוש עמדה מנומקת
גיבוש עמדה מנומקת: מהבנת הכותב לעמדה אישית
נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את נקודת המבט של הכותב, אך מתקשים לגבש עמדה עצמאית משלהם. כדי לקדם אותם, התחילו עם נושא מחיי היומיום: "האם תפקידו של מפורסמים הוא רק לבדר, או שיש לו גם אחריות חברתית להשפיע על עמדות הציבור?" שאלו אותם: "האם מפורסמים צריכים להשתמש בפלטפורמה שלהם כדי להביע דעה פוליטית או חברתית? אילו סכנות יש בכך, ואילו יתרונות? דיון זה ימחיש כי לעניין אחד יש מספר נקודות מבט, וכי עמדה עצמאית דורשת התייחסות לכל הצדדים.
בשיעור, כאשר התלמידים קוראים טקסטים המציגים נקודות מבט שונות (לדוגמה, שני מאמרים על יתרונות וחסרונות של המצאה טכנולוגית מסוימת), הנחו אותם לקרוא את הטקסטים תוך כדי זיהוי הטיעונים המרכזיים של כל צד. בקשו מהם למלא טבלה בעלת שתי עמודות: "עמדה 1" ו"עמדה 2". בכל עמודה, עליהם לרשום את הטיעונים והנימוקים של כל כותב בנפרד. לאחר מכן, בקשו מהם להשוות בין הטיעונים. שאלו שאלות מנחות כמו: "מהם הטיעונים החזקים יותר? אילו טיעונים חלשים יותר? האם יש לכותב הטיה שמשפיעה על הטיעונים שלו?". שלב זה מאמן את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי על הטקסטים, ולא רק לסכם אותם. כעת, כשהם מכירים את כל הטיעונים, בקשו מהם לגבש עמדה עצמאית. עודדו אותם לבחור צד או לגבש עמדה משלהם שתשלב טיעונים משני הצדדים. הנחו אותם לנסח את עמדתם במשפט קצר וברור. לבסוף, הנחו אותם לכתוב משימה כתובה, כמו פסקה או מאמר קצר, שבה הם מציגים את עמדתם המנומקת. עליהם להשתמש בנימוקים מתוך הטקסטים, ולכלול לפחות התייחסות אחת לטיעון שהם דוחים ומסבירים מדוע.
אסטרטגיה זו חיונית משום שהיא מלמדת את התלמידים להיות צרכני מידע ביקורתיים. במקום לקבל מידע כפי שהוא, הם לומדים לנתח אותו, לשפוט אותו, ולבסוף לגבש עמדה מורכבת ומנומקת. מיומנות זו מהווה בסיס הכרחי להבנה מעמיקה יותר, והיא קריטית להשתתפות פעילה ומושכלת בדיונים חברתיים ואזרחיים.
ההמלצה המוצגת כאן היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.