מכרז למיחשוב כלי הערכה פנימיים (כתיבה בעברית)
להבדיל מכלי הערכה חיצוניים, הנתונים מההערכה הפנימית נאספים על-ידי המורים ומשמשים אותם. זה כוחם ומכאן החשיבות בהטמעתם בהיקף רחב. ההערכה הפנימית מאפשרת לתכנן את המשך ההוראה בכיתה ולעצב תכניות התערבות שנותנות מענה לצרכים הייחודיים של כל תלמיד. הכלים עצמם מאפשרים מיפוי של ידע ומיומנויות בתחומים שונים, דרך מגוון משימות ושאלות המועברות לרוב לכיתה כולה. ישנם כלים המועברים בנייר ועיפרון וישנם כלים ממוחשבים.
ככלל, באתר ראמ"ה יש למעלה מ-100 כלי הערכה, אשר רק מיעוטם מוצעים בפורמט דיגיטלי דרך מערכות שונות. מכרז זה נועד למחשב ולהפעיל את אחד מהכלים הללו באופן רחב ככל הניתן במערכת החינוך. ישנם ארבעה סוגי כלים:
משימות ביצוע: משימות הביצוע הן משימות מורכבות ואינטגרטיביות המייצגות היבטים שונים של תוכניות הלימודים. המשימות מיועדות להעריך תהליכים ותוצרים, כמו גם כישורי למידה מורכבים, כגון: תכנון תהליכים, פתרון בעיות, נקיטת עמדה, חשיבה ביקורתית והסקת מסקנות. מרבית המשימות הן רב-שלביות. העבודה על המשימות לרוב מתמשכת לאורך מספר שיעורים כשהתלמידים מסתייעים במשוב מהמורה ומעמיתיהם תוך כדי התהליך עד להגשת התוצר הסופי. ארגון הלמידה דרך משימות הביצוע נעשה בדרכים מגוונות – ביחידים, בזוגות, בקבוצות או שילוב של האפשרויות. ניתן להעביר אותן במהלך כל שנת הלימודים בהתאם לקצב ההוראה ובהתאם למטרות ההערכה – הנושא הנלמד, המיומנות שרוצים לעסוק בה, התקדמות הלמידה ועוד. לדוגמא, רוכזו מספר משימות ביצוע בתוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית (יסודי וחט"ב) https://www.tarbuty.org.il/page/62934/0.
מבדקים מעצבים: המבדקים מתמקדים במיפוי המיומנויות של התלמידים כפי שהוגדרו בתכנית הלימודים ובזיהוי השלב בו התלמידים נמצאים בתהליך רכישתן. הם נועדו לספק מידע על הנקודות לחיזוק ונקודות החוזק שיכולות להוות בסיס לתכנון התערבות פרטנית. המבדקים כוללים סדרת משימות להעברה באופן כיתתי או פרטני. חלק מהמבדקים הם אדפטיביים, כלומר בעלי מבנה מותאם לרמת התלמידים, במטרה למנוע חווית תסכול עקב התמודדות עם משימות שאינן מותאמות להם. המבדקים עשויים להיות מועברים בתחילת השנה או לפי מעבר שלב, למטרות ניטור ותכנון ההוראה (Screening) בהתאם ליכולות המוגדרות בבסיס תחום הדעת (לרוב בשפה ובמתמטיקה). דוגמת אחת היא מבדק עמי"ת המועבר בתחילת חטיבת הביניים (https://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/aarachabeitsifrit/mivdakamit.htm) או מבדקים שונים לרכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה בכיתות א' וב'.
מבחנים ויחידות הערכה: המבחנים מאפשרים לזהות באיזו מידה תלמידי הכיתה עומדים בדרישות המצופות המוגדרות בתכניות הלימודים ומתמקדים במטרות המרכזיות בלמידה של תחום הדעת מבחינת הידע והמיומנויות. המבחנים עשויים להתאים לתלמידים מדרגות כיתה שונות, בהתאם לרמת השליטה של התלמידים ובהלימה להתקדמות שלהם בלמידה. המורה יסתמך על המידע העולה מהמבחן כדי להגיע לתובנות כיצד לסייע לתלמידים להתקדם בלמידה לשלב הבא. המבחנים כוללים מפרטים, מחוונים לבדיקה וכלי עזר לחישוב הציונים. יחידות הערכה הן משימות קצרות המתמקדות בנושא מסוים ומתבססות לרוב על פרקים מתוך המבחנים. היחידות פשוטות ונוחות להעברה ולבדיקה ואפשר בקלות לשלבן במהלך השיעור.
שאלוני עמדות: שאלון הוא כלי מחקרי הבנוי מסדרה של שאלות המשמשות לאיסוף שיטתי של מידע ממשיבים. שאלונים כוללים שאלות פתוחות או סגורות ולעיתים משתמשים בשאלון בשילוב של שניהם. שאלות סגורות מתבססות על סדרה של תשובות קבועות מראש ("סולם תשובות") מהם המשיב מתבקש לבחור את התשובה הקרובה ביותר להשקפתו (לדוגמא, "מסכים מאוד", "די מסכים", "לא כל כך מסכים", "כלל לא מסכים"). שאלות פתוחות מאפשרות למשיבים לתאר בלשונם שלהם את מחשבותיהם באופן חופשי. שאלון הוא אחד הכלים השכיחים ביותר במחקר החינוכי, למדידת התנהגות, עמדות, ודעות בקרב משיבים. לשאלון יתרונות רבים: הוא קל לשימוש, הוא יעיל באיסוף נתונים בהיקף נרחב של משיבים והנתונים מתקבלים במהירות רבה יחסית. יתרה מזו, איסוף המידע מהשאלונים יכול להיעשות באופן אנונימי ללא זיהוי המשיבים, דבר שמקל על המשיבים לספק תשובות אמינות במקרים של שאלות רגישות.
משרד החינוך (שייקרא להלן "המשרד"), באמצעות ראמ"ה, פונה בזאת לקבלת הצעות למכרז למחשוב, הפצת והפעלת סדרת כלי הערכה פנימיים ששמה "סדרת כלים לבדיקת כתיבה בעברית, לתלמידי ה' ו-ח'" (להלן: "הסדרה"). יודגש שהפריטים והתכנים המקצועיים לצורך ביצוע תהליך ההערכה פותחו כבר על ידי ראמ"ה, והם מצורפים כנספח למכרז זה. ראמ"ה מבקשת להנגיש את הכלי על גבי פלטפורמה ממוחשבת קיימת (דוגמת מערכות LMS שבתי הספר מורגלים לעבוד בה) או דרך פיתוח טכנולוגי חדש (אתר או יישומון), להפיץ אותו בקרב קהלי היעד הרלוונטיים ולהפעיל אותו באופן אשר יביא לשיפור תהליכי הלמידה. המציעים מתבקשים להציע דרכים חדשניות להעברתו באופן ממוחשב - בין במחשב נייד (Laptop), במחשב לוח (Tablet) או בטלפון נייד (Mobile), באופן שיאפשר הטמעה ושימוש נרחב (Scalable).