פרסום כוונה להתקשרות בפטור ממכרז, לצורך ביצוע מיזם משותף, לפיתוח והפעלה של כלי הערכה פנימיים במערכת החינוך
בהמשך לפרסום מספר 4000610958 באתר החשב הכללי, הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (להלן: "הרשות") מודיעה על כוונתה להתקשר בפטור ממכרז, כמיזם משותף, עם קרן יד הנדיב (חל"צ 510439011), קומיוניטי או (ע"ר 580777894), חברת קיימא לאבס בע"מ (ח"פ 515375970) וקרן נוספת שעשויה להצטרף למיזם. זאת, בהתאם להוראות תקנה 3(30) לתקנות חובת המכרזים התשנ"ג - 1993, לצורך ביצוע מיזם משותף לפיתוח והפעלה של כלי הערכה פנימיים במערכת החינוך. ההתקשרות כפופה לחתימה על הסכם בין הגופים, אשר יסדיר את התנהלות המיזם ובכלל זה זכויות וחובות הגופים כולם.
רקע
הערכה מעצבת הוכחה במחקרים רבים ככלי התערבות שמביא לשיפור הישגים וצמצום פערים. ראמ"ה מבקשת לקצר את הזמן אותו משקיעים כיום מורים בהכנה ובבדיקה של מבדקים וסקרים, כך שיהיו פשוטים, נגישים ומיידיים. בשנתיים האחרונות, שיתוף פעולה בין ראמ"ה, המזכירות הפדגוגית וקיימא יצר מודל המאפשר לעשות זאת: פותחו כ-60 כלים דיגיטליים חדשים בהם הוערכו כ-350 אלף תלמידים בשנתיים, כאשר בממוצע דיווחו המורים על חיסכון של כ-4-6 שעות למבדק. כמחצית מהם (47%) דיווחו עוד שהמלצות הפעולה שקיבלו סייעו להם להתאים את ההוראה לצרכי התלמידים.
המיזם
המיזם נועד לפתח כלי הערכה פנימיים דיגיטליים, מבוססי AI, הכוללים המלצות פעולה, במגוון תחומים - משפת אם, הומניסטיקה, מתמטיקה ועברית לדוברי ערבית, ועד לתחומי המוגנות והשייכות כחלק מהאקלים הבית-ספרי. במסגרתו יועסק על בסיס של החזרי הוצאות צוותי פיתוח, צוותי תוכן וצוותי הטמעה אשר יקדמו כלי הערכה מסוגים שונים. יפותחו לכל הפחות כלים בהיקף של כ-50 "נקודות פיתוח", שיוגדרו בהתאם למורכבות הטכנולוגית של הפיתוח. כך למשל - ככל שהכלים כולם יתבססו על תבניות קיימות, מדובר על כ-150 כלי הערכה לפחות; ככל שיידרשו 10 תבניות חדשות, מדובר על 130 כלים; ככל שיידרשו בנוסף לתבניות גם 2 טכנולוגיות חדשות, מדובר על כ-90 כלים.
המיזם המשותף נועד להביא לכך שבתוך 3 שנים יבוצעו כמיליון הערכות פנימיות בשנה, באמצעות כלים דיגיטליים, בדגש על תלמידים בבתי ספר מוחלשים. נרצה להגיע למציאות בה 1 מכל 4 מורות מקצוע בישראל תשתמשנה לפחות פעמיים בשנה בכלים הדיגיטליים, תחסוך 4-6 שעות בבדיקות מבחנים, תטמיע המלצות פעולה - ותאפשר לבית הספר שלה להציג שינוי חיובי בתוצאותיו - מעבר לזה שהשיגו הדומים לו. במקביל, נצפה ל-5 שינויים רוחביים בתוכניות לימודים - לאור המידע המצרפי.
שורה של מהלכי הטמעה שיתבצעו כחלק מהמיזם נועדו להביא לכך שהערכה מעצבת תהפוך לפרקטיקה מרכזית בהוראה של מרבית המורים במערכת החינוך בישראל, באופן המאפשר לקדם פדגוגיה מותאמת ואפקטיבית יותר. בסופה של כל הערכה יינתנו המלצות הפעולה ברמת הכיתה והתלמידים - עם הפניות רלוונטיות. אנו מאמינים שהתהליך וההמלצות יאפשרו למורות להתאים את הלמידה, ההוראה וחלוקת הזמן שלהם על בסיס הממצאים; ולמקד מאמצים בתלמידים או בקבוצות תלמידים חלשות.
מדדי הצלחה
אנו רוצים להגיע למצב שבו רכזות מקצוע, מחנכות, יועצות ומורות מקצועיות יביאו לשיפור תוצאות בתי הספר שלהם בתחומי הדעת והאקלים החינוכי, כפי שמודדת ראמ"ה. זאת, דרך התאמת הפדגוגיה להמלצות ולנתונים שיקבלו כתוצאה משימוש תכוף ושיטתי בכלי הערכה מעצבת. אלה מדדי ההצלחה שנרצה להגדיר למכלול כלי ההערכה הדיגיטליים של ראמ"ה (כולל כלי השפה שכבר פותחו):
- שינוי בהישגים ובאקלים: בסוף 2028, הסיכוי לשינוי חיובי בתוצאות יהיה משמעותי ומובהק (במונחי גודל אפקט) בבתי ספר בהם נעשה שימוש נרחב בכלים. המדידה תתבסס על תחומי דעת בהם שילב בית הספר בין תהליכי הערכה פנימית לבין תהליכי הערכה חיצונית, ותתייחס לבתי ספר שביצעו מבחנים וסקרים רלוונטיים בשנה שקדמה לתחילת ההטמעה.
- שימוש בכלים: בסוף 2028, יבוצעו כ-1,000,000 הערכות תלמידים בשנה באמצעות הכלים הדיגיטליים ; בסוף 2027, יבוצעו 500,000 הערכות; בסוף 2026, יבוצעו 300,000 הערכות. מתוך כלל המורים שעשו שימוש בכלים, נרצה לראות שיעור שימוש כפול בבתי ספר שהישגיהם נמוכים.
- שינוי מדיניות: בסוף 2028, יבוצעו 5 שינויי מדיניות בתוכניות הלימודים ובהנחיות המזכירות הפדגוגית, לאור ניתוח המידע המצרפי והבנת החוזקות והאתגרים בתהליכי ההוראה שיעלו מהם.
- שימוש בהמלצות: בסוף 2027, מחצית מאנשי ההוראה המשתמשים בכלים ידווחו שהשתמשו בהמלצות לפעולה והניעו שינוי בדרכי הפדגוגיה שלהם (דוגמת הקצאת שעות למתקשים, שינוי דרכי הוראה וכו').
הטמעה
ההטמעה תעשה דרך ערוצי ההטמעה הנהוגים היום בראמ״ה מול כלל בתי הספר, ודרך ערוצי הטמעה ייעודיים שיפותחו עבור בתי־ספר אשר יש בהם פוטנציאל לשיפור בהישגים ביחס לדומים להם.
בין הערוצים הקיימים - שימוש בדו״ח התוצאות הבית ספרי הנשלח ישירות לכל מנהל בישראל לצורך קידום השימוש בכלי הערכה דיגיטליים לתחומים בהם יש אתגר, הפצת חומרים דרך רפרנטיות הערכה מחוזיות ומדריכות הערכה בית ספריות, עבודה דרך מניפת ההדרכה של המפמ״ר במחוזות בתחומי הדעת, מינוף ערוצי ההכשרה למנהלים ב״אבני ראשה״ ושימוש בערוצי שיווק דיגיטליים להרחבת המודעות.
בין הערוצים הייעודיים - כנס שנתי של מנהלים בבתי הספר בעלי הפוטנציאל, לצורך רתימה שלהם לשימוש בהערכה פנימית כמנוף שינוי; הקמת 2-3 קמ״לים ייעודיים של רכזות שפה בבתי הספר שיבחרו להצטרף למהלך לאחר הכנס ופעולות ייעודיות מול מנהלי בתי הספר במסגרת תהליכי הכשרה והדרכה הקיימים במערכת.
טכנולוגיה
קיימא מפתחת את פלטפורמת מילגו באמצעות צוות מוצר ופיתוח פנימי של 6-8 מהנדסי תוכנה, אלגוריתמיקאים, מנהלי מוצר ומעצבים מנוסים, במשרה מלאה וברציפות מאז 2018. בין 12 תתי המערכות שפיתחה - סטודיו לבניית שאלונים; סטודיו לבניית דוחות אוטומטיים (stories); מערכת לניתוב שאלונים באמצעות וואסטאפ; מערכת להצגת דשבורד למורים; מערכת לניהול, רגולציה ותיקוף של ציינון אוטומטי; מערכת ניהול המאפשרת הפצת שאלונים; מערכת קאשינג וניהול עומסים; מחולל דוחות אוטונומי ועוד. מילגו שרתה בשלוש השנים האחרונות למעלה מ-2,000 בתי ספר בישראל ובעולם, באמצעות מאות כלי הערכה שפותחו באמצעותה. הפלטפורמה עומדת בתקני אבטחה והצפנה מחמירים (ISO27001, GDPR, SOC2, CSA), היא מאוחסנת בנימבוס, מותאמת לכל שפה ועומדת בתקן ההנגשה לאוכלוסיות עם מוגבלות. המידע כולו מוצפן (at rest/in transit), והתשתית כוללת מנגנוני הגנה וניטור. החברה עומדת בדרישות OWASP Top 10 ומיישמים תהליכי פיתוח מאובטח (SSDLC) לאורך כל מחזור החיים של המוצר.
קניין רוחני
ראמ"ה תקבל לידיה במועד שייקבע את קוד המקור של קיימא, ותפעיל את הפלטפורמה שפיתחה קיימא באופן עצמאי. בתחילת ההתקשרות תעמיד קיימא לראמ"ה רישיון תמידי ובלתי חוזר לשימוש מלא בקוד המקור של פלטפורמת מילגו, ובכלל זה המערכות הטכנולוגיות ונכסי הקניין הרוחני הדרושים להפעלה, תחזוקה, פיתוח ושדרוג עצמאיים של כלי הערכה חדשים. הרישיון יחול על כלל המערכות הרלוונטיות, בין שפותחו לפני המיזם, בין שפותחו במסגרתו ובין שיפותחו בעתיד על ידי ראמ"ה, מחוץ למסגרת המיזם, וזאת ללא מגבלת זמן. הרישיון יועמד בכפוף למגבלות שונות שיוגדרו בהסכם בין הצדדים ביחס לתכלית השימוש בקוד, אופן השימוש בו ותהליכי העברת הידע להפעלתו.
במהלך תקופת ההתקשרות, כל תוצרי העבודה של קיימא שנוצרו ונעשה בהם שימוש לצורך הפעלת הכלים - יהיו שייכים לכל אחד מבין ראמ"ה ו/או לקיימא, כאשר כל צד יהיה רשאי לעשות בתוצרים אלה כל שימוש שירצה, כמנהג בעלים.
לאחר תקופת ההתקשרות, תוכלנה ראמ"ה וקיימא להסכים על "תקופת הפעלה" של עד עשר שנים, במסגרתה תדאג קיימא להפעלת ולאחזקת הפלטפורמה עבור ראמ"ה, בהתאם ל"תוכנית תחזוקה" שתשקף את העלויות הישירות + תקורה בסך 10%. במהלך "תקופת ההפעלה", לקיימא עומדת האפשרות לתת מענה לצרכי ראמ"ה באמצעות ממשקי הניהול של הפלטפורמה ("הסטודיו"), גם ללא העברת קוד המקור. אך ככל שתבחר ראמ"ה לקבל לידיה את קוד המקור של המערכת, לאחר שלא הצליחה לקבל מקיימא מענה לצרכיה, יועברו אליה במועד שייקבע כלל הנכסים הדרושים לכך, כולל קוד המקור, כאשר כלל הפיתוחים והשינויים שתעשה ראמ"ה בקוד לאחר מועד המסירה יהיו בבעלותה ובאחריותה המלאה.
לאחר תקופת ההפעלה, תעביר קיימא לראמ"ה את נכסי הקניין הרוחני ואת קוד המקור של המערכת, בהתאם לתנאי הרישיון. קיימא תעשה ככל יכולתה על מנת להעביר את הידע, החזון, הכישרון והמוטיבציה לצוות הפיתוח הממשלתי אשר יכנס לנעליה. היא תהיה מחויבת להעביר את הקוד, ללוות את אנשי ראמ"ה ולהשקיע את שנדרש על מנת להבטיח את המשך פיתוח הטכנולוגיה, לטובת תלמידי ישראל, בהתאם להסכם שייחתם. ראמ"ה, בצידה, תעמיד את המשאבים שיאפשרו לקבל את הנכסים שיועברו אליה.
תקציב
בכפוף לקיום ולאישור תקציב ממשלתי למיזם, ישקיעו הגופים במשותף לאורך שלוש שנים סכום של 25 מלש"ח (מתוכם תשקיע ראמ"ה 50% מהסכום) בפיתוח של כלי הערכה דיגיטליים בתחומי דעת שונים ולשכבות גיל שונות. ההשקעה תתבצע על בסיס הוצאה בפועל, ותנוהל על ידי ועדה משותפת. לרשות עומדת הזכות להאריך את המיזם בשנתיים נוספות במסגרת מימוש זכות ברירה, כך שסכום ההשקעה הכולל יעמוד על עד 42.5 מלש"ח, מתוכם תשקיע הממשלה 50% מהסכום. ככל שהממשלה תאריך המיזם, הקרן הנוספת שעשויה להצטרף למיזם תעמיד את משאביה בתקופת ההתקשרות המוארכת על בסיס בחינה של מכלול מדדי התוצאה של המיזם. להלן היקפי ההתקשרות לפי שנים:

במהלך תקופת ההתקשרות הראשונה, יכולה הממשלה להרחיב את המיזם ב-6 מלש"ח לשנה (18 מלש"ח לתקופת ההתקשרות, ו-30 מלש"ח לתקופת ההתקשרות המוארכת), ובלבד ש-50% ממקורות ההרחבה יועמדו על ידי צדדים שלישיים.
דרישות מגופים מציעים
ככל שיש גורם נוסף המסוגל לבצע את הפעילות, יפנה בהצעה מתאימה, כאשר עליו לקחת בחשבון כי עליו לעמוד בדרישות הבאות:
- לגוף המציע יש פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת פיתוח עצמאי של כלי הערכה מסוגים שונים, עם יכולות דומות למוצר שפיתחה "קיימא", העומדת בתקני אבטחת מידע (ISO27001 & SOC2), והוא מוכן להעביר לראמ"ה בתנאים דומים רישיון תמידי ובלתי חוזר לשימוש מלא בקוד המקור שלה לאחר שלוש שנות התקשרות.
- לגוף המציע יש צוות פיתוח טכנולוגי המועסק ישירות, אשר פיתח באופן עצמאי את מרבית מרכיבי הפלטפורמה, ומסוגל להמשיך להפעיל ולפתח אותה בהתאם לצרכי הרשות בעתיד, כולל רכיבי האפיון, המחקר, העיצוב, פיתוח צד שרת, פיתוח צד הלקוח וניהול היבטי אבטחת במידע.
- לגוף המציע יש ניסיון בהטמעת שימוש בכלים טכנולוגיים במערכת החינוך, בהיקף של לפחות 150 בתי ספר בחמש השנים האחרונות, ובכלל זה בניית מערכי הדרכה, מתן מענה של לפחות 500 מורים ומנהלים שהשתמשו בכלים, מעקב ובקרה אחר תהליכי On-Boarding וכו'.
- לגוף המציע יש ניסיון בהפעלת תהליכי הערכה פנימיים מבוססי טכנולוגיה של תלמידים בישראל, בעולמות תוכן ובתחומי דעת שונים, בהיקף של לפחות 250,000 הערכות תלמידים בחמש השנים האחרונות - משלב מיחשוב התוכן, דרך שלב ההפצה וההטמעה ועד לשלב הצגת הדו"ח הסופי.
- לגוף המציע יש יכולת להעמיד מחצית מהמימון ממקורותיו, בהתאם להוראת תכ"ם מספר 7.8.3, התקשרות לביצוע מיזם משותף לפי תקנה 3(30) לתח"מ בנושא מיזמים משותפים, כך שחלקו של הגוף הזוכה יהיה לפחות 50% מעלות המיזם ולא פחות מ-12.5 מלש"ח לאורך שלוש שנים.
פניות
ככל שיש תאגיד אחר המסוגל לספק את השירות בתנאים דומים ולהעמיד מחצית מהמימון ממקורותיו עליו לפנות עד ליום שלישי, ג' בטבת תשפ"ו, 23 בדצמבר 2025, עד השעה 23:59 בדואר אלקטרוני לראמ"ה, בכתובת rama@education.gov.il . יש לוודא שהפניה הגיעה למרינה אינדזליכין, כלכלנית ראמ"ה, בטלפון 073-3937778 או 073-3937777. ניתן לפנות אלינו בכל שאלה אחרת.

