רמת הבנת הנקרא של התלמידים מתקדמת
חשיבה ביקורתית, יישום והפקת ידע
הבנת הנקרא היא תחום הכולל מיומנויות ותת־מיומנויות, המשתכללת עם הלמידה אך גם באופן אישי אצל כל תלמיד. זיהוי רמת הביצוע של התלמידים מאפשר לנו, המורים, לתכנן את ההוראה ולתת את המענה המדויקת ביותר לקידומם. מתוך נתוני המבחן נמצא כי בכיתתך נמצאים תלמידים המאופיינים ברמת הביצוע המתקדמת.
תלמידים ברמה זו מציגים מיומנויות קריאה מתקדמות מאוד. הם רואים בטקסט יחידה שלמה ועצמאית, מפגינים תפקודים ניהוליים גבוהים והבנה מעמיקה של נקודת המבט של האחר. הם מיישמים ומפיקים ידע על ידי שילוב הבנת הטקסט עם ידע קודם שאינו מופיע בו. תלמידים אלו מעלים השערות ומפעילים שיקולים ערכיים וחברתיים ביחס לטקסט ולמסריו. הם נותנים פרשנות מעמיקה, הערכה וביקורת מושכלת על הכתוב (למשל, זיהוי הטיה או בחינת מהימנות), ומביעים עמדה מורכבת תוך הצגת נקודות מבט שונות. הם מסיקים מסקנות ויוצרים הכללות מהטקסט השלם כמכלול אחיד. ברמה זו, התלמידים הם לומדים עצמאיים המוכנים לניתוח ביקורתי של טקסטים מורכבים וליצירת תוכן מקורי.