בחינה במתמטיקה לכיתות ט'

המבחן במתמטיקה לכיתה ט' נועד להעריך את רמת השליטה של התלמידים בידע ובמיומנויות הנדרשים על פי תוכנית הלימודים במתמטיקה, חוזר המפמ"ר לשנת תשפ"ה ומסמך תפיסת הלמידה המתחדשת.

המבחן עוסק בנושאי החובה בלבד הכלולים בתוכנית הלימודים לכיתות ז'-ט'.

שאלות המבחן מגוונות וכוללות מושגים, סימנים מקובלים ומיומנויות מתמטיות שנלמדו בכל אחד מן התחומים שבתוכנית הלימודים, ומגוון ייצוגים של תופעות (ייצוג מילולי, מספרי, גרפי וסימבולי).

שאלות המבחן מייצגות את רמות החשיבה האלה:

  • ידע וזיהוי של מושגים ושל עובדות;
  • חשיבה אלגוריתמית – ביצוע חישובים המבוססים על אלגוריתמים שגרתיים;
  • חשיבה תהליכית – קישור בין מושגים, ושאלות שמצריכות דרכי פתרון המבוססות על תובנה חשבונית ותובנה גיאומטרית;
  • חיפוש פתוח – פתרון בעיות או תרגילים שלא מוגדרת בהם דרך פעולה מראש, והתלמיד נדרש להתמודד עם מצב חדש, לנתח, לחקור, ולהעלות השערות ודרכי פתרון שונות כדי להתמודד איתם.

חלק מהשאלות בודקות אוריינות מתמטית – היכולת של התלמידים לייצג מצבים ותופעות בשפה מתמטית וליישם ידע, מיומנויות ואסטרטגיות חשיבה מתמטיים (על אודות נתונים, כמויות, גיאומטריה, תבניות) למגוון צרכים בהקשרים לימודיים וחוץ-לימודיים (לפי מסמך תפיסת הלמידה המתחדשת). ההגדרה מתייחסת גם לארבע יכולות הליבה: אוריינות כמותית; ייצוג מופשט; חשיבה גיאומטרית; אוריינות נתונים.

שאלות אחדות במבחן יבדקו גם מיומנויות שאינן ספציפיות למתמטיקה, אך יש להן ביטוי בהוראת המתמטיקה, ובהן חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית בהקשרים מתמטיים. השאלות שיבדקו חשיבה יצירתית יתייחסו ליכולתו של התלמיד לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות, להציע הסברים או פתרונות חלופיים, וליצור קשרים חדשים בין תחומי ידע שונים. השאלות שיבדקו חשיבה ביקורתית יתייחסו ליכולתו של התלמיד לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל, לגבש דעה או עמדה באופן עצמאי, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות.

שאלות נפוצות
קבצים:

קישורים נוספים:

סיווג הכלי:

תאריך העברה

-

5.12.2025

שנת העברה:

תשפ"ו

תחום התוכן:

מתמטיקה

קהל יעד:
דוברי ערבית
דוברי עברית
התאמה:
מותאם לחרדים
סדרה:

מבחני תנופה

מבחנים נוספים:

לא נמצאו מבחנים נוספים בתחום הדעת לקבוצת הגיל הזו.

כלים פנימיים ל

כיתות ט

:

לא נמצאו כלים בתחום הדעת לקבוצת הגיל הזו.