מדע וטכנולוגיה לכיתה ה'

סקר התלמידים הרוחבי לתשפ"ה הוא סקר מדגמי ארצי (ללא דיווח ברמת בית ספר), אשר בודק בעיקר את מדדי התוצאה המשרדיים, לצד הסביבה הפדגוגית, האקלים הבית-ספרי ואתגרי השעה. מדד התוצאה המרכזי של המשרד עוסק במסמך דמות הבוגר שאושר בשנת 2020, המגדיר את הידע, המיומנויות והערכים שאותם נדרשת המערכת להנחיל בתפיסת הלמידה המתחדשת.

ההשתתפות בסקר אנונימית לחלוטין (אין חיבור לתעודות זהות), והדיווח הוא ארצי בלבד (לא נאסף מידע ברמת המוסד החינוכי, אלא רק ברמה הלאומית).  

אלו התחומים הנבדקים בסקר:

תחושות בעקבות המלחמה (אתגרי השעה) - באיזו מידה התלמידים מדווחים על תחושות של דאגה ומתח בעקבות אירועי 7 באוקטובר? באיזו מידה תלמידים מרגישים שכושר הלמידה שלהם הושפע לרעה על ידי המלחמה? באיזו מידה התלמידים מרגישים בטוחים בבית הספר?

למידה מרחוק (אתגרי השעה) – באיזו מידה הלמידה בכיתה הוחלפה בלמידה מרחוק עקבות המצב הביטחוני? באיזו מידה התלמידים מצליחים ללמוד כאשר השיעורים מתקיימים בצורה מקוונת? באיזו מידה המורים מצליחים לספק יחס אישי לתלמיד בשיעור בזום?

אוריינות דיגיטלית (מדד תוצאה משרדי, כחלק ממיומנויות "דמות הבוגר") - באיזו מידה התלמידים מצליחים להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת לצרכים לימודיים? עד כמה הם מצליחים למצוא באינטרנט מידע שהם זקוקים לו? עד כמה הם שולטים בתוכנות ובאפליקציות שונות? ועד כמה הם יודעים לעבוד על מסמכים שיתופיים עם תלמידים או מורים?

כיבוד ערכי המורשת והתרבות (מדד תוצאה משרדי, חלק מערכי "דמות הבוגר") - באיזו מדינה התלמידים מדווחים שחשוב להם להכיר את השורשים, השפה וההיסטוריה של משפחתם? עד כמה הם גאים במסורת ובמנהגי המשפחה? עד כמה הם מתייחסים בכבוד למסורת היהודית או הערבית (השאלה מותאמת למגזר התלמיד)?

מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית (מדד תוצאה משרדי, חלק מערכי "דמות הבוגר") – ביחס למרכיב המחויבות - עד כמה חשוב להם שהמדינה תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית? ביחס למרכיב הסמלים - מה תחושת התלמידים כאשר הם רואים את דגל ישראל? ביחס למרכיב השירות - עד כמה ירצו לקחת חלק בשירות משמעותי (בשירות אזרחי, לאומי או צבאי)?

חיים בשותפות (מדד תוצאה משרדי) – באיזו מידה התלמידים מפגינים פתיחות וסובלנות כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית? האם התלמידים מעוניינים להיפגש עם קבוצות שונות (למשל, יהודים, ערבים, אנשים עם מוגבלויות, עולים חדשים)? האם התלמידים מאמינים שישנן קבוצות (למשל, חרדים, חילונים, ערבים ויהודים) שלא מגיע להן להיות חלק מהחברה הישראלית?

קידום חיים בשותפות (סביבה פדגוגית) - באיזו מידה בית הספר מקדם פתיחות וסובלנות כלפי האחר והשונה? האם בבית הספר מחנכים את התלמידים כי כולם שווים, בלי קשר לצבע העור, למקום שממנו באו או לדת? האם בית הספר מקיים מפגשי היכרות עם קבוצות שונות בחברה הישראלית (למשל, דתיים, לא דתיים, ערבים, יהודים)?

התנהגות נאותה בכיתה (סביבה פדגוגית) – באיזו מידה התלמידים מפגינים דפוסי התנהגות הולמים התורמים לאווירה לימודית חיובית? עד כמה הלמידה בכיתה מופרעת על ידי תלמידים? עד כמה תלמידים נוהגים לאחר או לא להגיע לשיעורים?

הכלה (אקלים חינוכי) – באיזו מידה התלמידים מדווחים כי בבית הספר שמים לב לצורכיהם ויש להם למי לפנות במידת הצורך? באיזו מידה תלמידים מרגישים שהם יכולים לפנות לצוות החינוכי כאשר יש להם בעיה? עד כמה המורים שמים לב לצורכיהם?

מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) החלו עוד לפני הקמת הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך. עם הקמת ראמ"ה ב-2005, החלה הרשות לפתח את המבחנים, להעביר אותם בהיקף רחב, לבדוק אותם ולנתח אותם. עד לשנת 2018/9, התקיימו המבחנים בתצורות שונות בשפת אם (עברית / ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. מבחני המיצ"ב הועברו במסגרת של הערכה חיצונית והערכה פנימית, כך שלאחר הבחינה בתי הספר יכלו להעביר אותם בעצמם ולהעריך את מצב התלמידים דרך המחוון והמיצ"בית הכיתתית.

שאלות נפוצות

סיווג הכלי:

תאריך העברה

-

שנת העברה

תש"ע

תחום התוכן

מדע וטכנולוגיה

קהל יעד
דוברי ערבית
סדרה

מבחני המיצ"ב

מבחנים נוספים:

כלים פנימיים ל

כיתות ה

: