אחת הסוגיות החשובות במערכת החינוך בארץ שמעסיקה את המורים ואת מנהלי בתי ספר כמו גם הורים רבים ואת כל העוסקים במלאכת החינוך היא תופעת האלימות. סקר לניטור רמת האלימות והתנהגויות סיכון בבתי ספר שעורכת ראמ"ה אחת לשנתיים החל משנת הלימודים תשס"ט (2009) עוקב אחר התופעה על ביטוייה השונים. הסקר מאפשר השוואה רב שנתית של הנתונים, זיהוי מגמות של שיפור ושינוי לאורך זמן או שמירה על סטטוס קוו ומשאיר את העוסקים במלאכה עם היד על הדופק בעניין.
הסקר נערך בקרב מדגם ארצי מייצג של תלמידי כיתות ד'-י"א, בחודשים מרס עד יולי של שנת הלימודים תשפ"ד (2022). השאלונים שקיבלו התלמידים בדקו מגוון התנהגויות אלימות והתנהגות בסיכון בבתי הספר: אלימות קשה, אלימות מתונה, אלימות חברתית, אלימות תוך שימוש באמצעים דיגיטליים, אלימות מילולית, חבורות אלימות, מעשי בריונות, אלימות מינית, שימוש באלכוהול, שימוש בסמים, אלימות מצד הצוות, אלימות כלפי הצוות, הבאת נשק קר לבית הספר, הימנעות מהגעה לבית הספר, פנייה לגורמי תמיכה וסיוע, תחושת מוגנות ומאמצי בית הספר למניעת אלימות.
לפי תוצאות הסקר, ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר בבתי הספרהן אלימות מילולית (35%), אלימות חברתית (21%), אלימות מתונה (17%) ואלימות מינית(13%). שיפור ניכר (של מעל 3%) חל ברוב תופעות האלימות בכיתות הגבוהות (י'-י"א).
הסקר לניטור רמת האלימות בבתי ספר הוא כלי שפיתחה ראמ"ה לבקשת משרד החינוך. הסקר פותח סמוך להקמת ראמ"ה בעבודה משותפת עם נציגי משרד החינוך העוסקים בהתמודדות עם תופעת האלימות (שפ"י, מנהל חברה ונוער ואגפי הגיל)ומומחים מהאקדמיה.
לקריאה נוספת: