תוכנית 'אקדמיה בתיכון' פועלת במערכת החינוך בישראל החל משנה"ל תשע"ג. תוכנית זו מופעלת בהובלת האגף למחוננים ולמצטיינים והיא מיועדת לתלמידים מצטיינים בחטיבות העליונות, שהם בעלי רצון ויכולת ללמוד גם במסגרת של מוסד אקדמי במהלך לימודיהם בחטיבה העליונה. מטרות התוכנית הן לגוון את מסלולי הלמידה האפשריים, להנגיש את ההשכלה הגבוהה, לטפח הון אנושי ולחזק את החינוך הציבורי. התוכנית מיועדת לתלמידים בעלי יכולות גבוהות במיוחד, ובמהלך שנות פעילותה, עד לביצוע הערכה זאת, למדו בה כ-470 תלמידי תיכון, מתוכם כ-40 תלמידים דוברי ערבית.במהלך שנת תשע"ה בוצעה ע"י ראמ"ה הערכה של התוכנית. ההערכה שילבה כלים איכותניים וכמותיים.הערכת עומק איכותנית בשנים-עשר בתי ספר, שבמסגרתה רואיינו מנהלים, רכזים של התוכנית ותלמידים הלומדים בה. נוסף על כך, נערכו ראיונות טלפוניים עם 19 בוגרי תיכון אשר השתתפו בתוכנית בשנתיים הראשונות לפעילותה, ורואיינו מדריכות התוכנית מטעם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים. הראיונות ביקשו ללמוד על מגוון היבטים של התוכנית: התהליכים המתרחשים בעת גיוס תלמידים לתוכנית, העברת המידע לתלמידים ולהוריהם, צרכים וקשיים בתהליך, התמיכה בלומדים בעת לימודיהם, קשיים שעולים במהלך הלימודים, קשר עם המוסד האקדמי ועם הגורמים המלווים מטעם משרד החינוך, עמדות כלפי התהליך, תובנות בדבר גורמים שעשויים לסייע בהרחבת התוכנית, תפיסות לגבי תרומות התוכנית ועוד.כמו כן בוצעה הערכה כמותית שבמסגרתה נערך סקר בקרב 390 תלמידי תיכון, תלמידים הלומדים בתוכנית ותלמידים אשר פרשו מהתוכנית. הסקר עסק בשביעות הרצון שלהם מהתוכנית, במניעים להצטרפותם לתוכנית, בתפיסות התלמידים לגבי תרומות התוכנית, בתמיכה שהם מקבלים במהלכה ובמאפיינים אחרים של התוכנית. תלמידים שפרשו מהתוכנית נשאלו בנוסף על הסיבות לנשירה ועל היכולת להשתלב שוב במסלול הבגרות בבית הספר, ואילו תלמידים שהמשיכו בתוכנית נשאלו על הליווי שהם מקבלים ועל הערכתם לגבי רשת הביטחון שיש להם במידה שיעזבו את התוכנית.מדובר בתוכנית חדשנית וייחודית מסוגה במסגרתה תלמידי תיכון לומדים קורסים אקדמיים, במקביל ללימודיהם בביה"ס. דוח ההערכה שלפניכם עשוי לעניין גורמים המבקשים לקדם מתן מענה לתלמידים מצטיינים בחטיבות העליונות, את הגורמים האמונים על הנושא במשרד החינוך ואת הציבור הרחב.