המלצה פדגוגית

זיהוי מבנה טקסטואלי

מהפרטים למבנה הכללי
דוברי ערבית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
הבנת הנקרא

זיהוי מבנה טקסטואלי: מהפרטים למבנה הכללי

נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים רעיונות בודדים, אך מתקשים לזהות את המבנה הכללי של הטקסט. כדי לקדם אותם, התחילו עם דוגמה מוחשית שמתאימה לגילם: דמיינו שאתם צופים בסרט ארוך. כדי להבין את הסרט, אתם צריכים לא רק לראות כל סצנה בנפרד, אלא גם לחבר אותן ליחידות עלילתיות, לזהות מהם התחלה, אמצע וסוף, וכך ליצור סיפור שלם. כך גם בטקסט: חלקים שונים מתחברים יחד כדי ליצור מבנה הגיוני ושלם.

כדי ליישם זאת, הציגו בפני התלמידים טקסט לימודי מתוך תכנית הלימודים הנוכחית. תחילה, הציגו להם רק את הכותרות המרכזיות והכותרות המשניות של הטקסט, את הפריטים הגרפיים שבו (כגון תמונות, טבלאות, איורים) ואת מילות הקישור הראשיות (כגון: "תחילה", "שנית", "כמו כן"). ביחד עם התלמידים, נסחו השערות לגבי מה צפוי להיות תחת כל כותרת ודברו על ההיגיון שברצף הכותרות והפרטים: "מה לדעתכם הכותב רצה לחשוף אותנו קודם? מדוע?". לאחר מכן, בקשו מהם לנבא את רצף האירועים או הרעיונות המרכזיים בטקסט על בסיס הרמזים שמצאו.

הבנת מבנה הטקסט היא כלי עוצמתי שמסייע לתלמידים להתמצא בטקסטים ארוכים ומורכבים. היא מאפשרת להם לפתח מפה מנטלית של הטקסט עוד לפני שהם מתחילים לקרוא, ובכך משפרת את יכולתם לארגן את המידע, לזכור אותו ולשלוף אותו בעת הצורך. אסטרטגיה זו מספקת להם כלים מעשיים לא רק להבנה, אלא גם לכתיבה וארגון של טקסטים משלהם.

המלצה זו היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול לזיהוי קשרי סיבה-תוצאה ורצף אירועים
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
פיתוח יכולת חשיבה של איחוד רעיונות
מפרטים לתמונה שלמה בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
פיתוח יכולת להבנת קשרים לוגיים
מסיבות ותוצאות לקשרים מורכבים בעזרת סימון אירועים מרכזיים בטקסט, יצירת קשרים בין גורמים לתוצאות וניסוח פסקה קצרה תוך שימוש בקשרים שנמצאו
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
הבחנה בין עובדה לדעה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
קישור מידע בין טקסטים
מידע בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
מקור ההמלצה
המלצה זו נכתבה בראמ"ה על ידי ד"ר תמי סבג שושן