הבחנה בין עובדה לדעה
נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים עובדות באופן בסיסי, אך מתקשים להבחין בינן לבין דעות. כדי לקדם אותם, התחילו עם סיטואציה מחיי היום-יום שלהם: הציגו בפניהם שתי אמירות מתוך שיחה או ביקורת על סרט או ספר שכולם מכירים. אמירה אחת תהיה עובדתית ("בסרט זה השתתפו שלושה שחקנים ראשיים"), והשנייה תהיה דעה ("הסרט הזה הוא המותח ביותר שיש"). שאלו אותם: "איך אתם יכולים להוכיח את האמירה הראשונה? האם אתם יכולים להוכיח את האמירה השנייה?". הסבירו להם שהאחד הוא נתון שניתן לאימות, והשני הוא ביטוי סובייקטיבי.
הבחנה בין עובדות לדעות היא בסיס לחשיבה ביקורתית. אסטרטגיה זו מקנה לתלמידים את הכלים לנתח מקורות מידע באופן מושכל, להבין את מטרות הכותב ולהימנע ממניפולציה. מיומנות זו חיונית במיוחד בעידן המידע הנוכחי, שבו התלמידים נחשפים לכמות עצומה של מידע שאינו בהכרח אובייקטיבי.
המלצה זו היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.