המלצה פדגוגית

הבחנה בין עובדה לדעה

דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים עובדות באופן בסיסי, אך מתקשים להבחין בינן לבין דעות. כדי לקדם אותם, התחילו עם סיטואציה מחיי היום-יום שלהם: הציגו בפניהם שתי אמירות מתוך שיחה או ביקורת על סרט או ספר שכולם מכירים. אמירה אחת תהיה עובדתית ("בסרט זה השתתפו שלושה שחקנים ראשיים"), והשנייה תהיה דעה ("הסרט הזה הוא המותח ביותר שיש"). שאלו אותם: "איך אתם יכולים להוכיח את האמירה הראשונה? האם אתם יכולים להוכיח את האמירה השנייה?". הסבירו להם שהאחד הוא נתון שניתן לאימות, והשני הוא ביטוי סובייקטיבי.

הבחנה בין עובדות לדעות היא בסיס לחשיבה ביקורתית. אסטרטגיה זו מקנה לתלמידים את הכלים לנתח מקורות מידע באופן מושכל, להבין את מטרות הכותב ולהימנע ממניפולציה. מיומנות זו חיונית במיוחד בעידן המידע הנוכחי, שבו התלמידים נחשפים לכמות עצומה של מידע שאינו בהכרח אובייקטיבי.

המלצה זו היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להבחנה בין דעה לעובדה
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
פיתוח יכולת להבנת קשרים לוגיים
מסיבות ותוצאות לקשרים מורכבים בעזרת סימון אירועים מרכזיים בטקסט, יצירת קשרים בין גורמים לתוצאות וניסוח פסקה קצרה תוך שימוש בקשרים שנמצאו
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
קישור מידע בין טקסטים
מידע בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
זיהוי מבנה טקסטואלי
מהפרטים למבנה הכללי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
פיתוח יכולת חשיבה של איחוד רעיונות
מפרטים לתמונה שלמה בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
מקור ההמלצה
המלצה זו נכתבה בראמ"ה על ידי