הערכה מטא-טקסטואלית
נראה שתלמידיך מתקשים לחבר בין הכתוב לבין הידע הקיים להם מחוץ לטקסט. כדי לגשר על פער זה, עלינו להפוך את הקשר בין הטקסט לבין עולמם של התלמידים למודע ומוסבר. התחילו משיחה יומיומית: הציגו בפני התלמידים שלושה סוגי טקסטים שונים בנושא רכישת מוצר שהם מכירים, לדוגמה: פרסומת של חברת שיווק, המלצה של משפיען רשת שקיבל את המוצר במתנה, וחוות דעת מומחה שפרסם ביקורת עצמאית על המוצר. שאלו אותם: "מתי נרצה לקרוא את הפרסומת הרשמית של החברה? ומתי נרצה דווקא המלצה? ומה נלמד מחוות דעת מומחה?". דיון זה ימחיש שהם כבר מפעילים שיקול דעת מטא-טקסטואלי בחיי היום-יום. הסבירו להם שהיכולת הזו חיונית גם בהבנת טקסטים לימודיים.
על מנת ליישם זאת בתכנים לימודיים, הציגו בפני התלמידים את הטקסט הלימודי המרכזי שבו תעבדו (למשל, קטע מנאום היסטורי או ממאמר עיתונאי). בקשו מהם לקרוא את הטקסט באופן ראשוני. לאחר מכן, הנחו אותם לחשוב באופן מודע על מטרת הכותב. העלו שאלות מנחות, כמו: "האם הכותב מנסה לגרום לנו להאמין במשהו, לפעול בדרך מסוימת, או פשוט לדווח על אירוע מסוים?". בקשו מהם לסמן בטקסט את אותם חלקים שמהם ניתן להבין מהי מטרת הכתיבה. בקשו מהתלמידים לנתח כיצד מאפייני הטקסט תורמים למטרה שזיהו. הנחו אותם למצוא דוגמאות לשימוש בטקסט, למשל: שפה רגשית (מילים שמביעות רגש או הערכה), נתונים עובדתיים (מספרים, תאריכים, שמות של אישים או מקומות), או שימוש בפנייה ישירה (פנייה לקורא ב'אתם' או 'אתן'). בקשו מהם להסביר כיצד מאפיינים אלו באים לידי ביטוי בטקסט וכיצד הם משרתים את מטרת הכותב. כעת,ערכו דיון כיצד המאפיינים השונים של הטקסט משפיעים על האופן שבו אנו מבינים את אותו אירוע או נושא?".
הערכה מטא-טקסטואלית חיונית לפיתוח חשיבה ביקורתית. היא עוזרת לתלמידים להבין כיצד צורת הטקסט משפיעה על תוכנו ועל אמינותו. מיומנות זו מאפשרת להם לקרוא בראייה מפוכחת יותר, להבדיל בין עובדות לדעות ולהתאים את ציפיותיהם מן הטקסט בהתאם למטרתו.
ההמלצה המוצגת כאן היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.