חיבור לידע עולם
נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים מושגים באופן מוחשי, אך מתקשים להבין רעיונות מופשטים המתארים תכונות, דפוסים או מושגים רחבים. ניתן להסביר את המעבר מחשיבה קונקרטית למופשטת באמצעות דימוי של עיגולים בתוך עיגולים ⭕: כל פעולה או פרט קונקרטי בטקסט הוא כמו עיגול פנימי, בעוד שהמושג המופשט הוא העיגול החיצוני הגדול יותר, שמכיל בתוכו את כל הפרטים (בדומה לבובת בבושקה למשל). כלומר, הפרטים המוחשיים מרכיבים יחד את המושג המופשט. כדי לקדם את ההבנה לכך, התחילו עם דיון על פעולה שחוזרת על עצמה, כמו פעיל חברתי שדואג להפיץ מידע על קיפוח, מוביל מאבקים נגד אפליה ומארגן אירועים למען שינוי. שאלו: "מהו הדפוס המשותף לכל הפעולות האלו?","איך נקרא לרעיון הזה?".באופן דומה, בשיעור, הנחו אותם לזהות ולגבש רעיונות מופשטים.
על מנת ליישם זאת, הנחו את התלמידים לפעול על פי השלבים הבאים. נשתמש במושג תהליכיות כמקרה מבחן: בקשו מהתלמידים לקרוא טקסט ולסמן את הפעולות, ההחלטות או התיאורים שחוזרים על עצמם או שקשורים זה לזה. למשל, בטקסט על פיתוח מוצר חדש, התלמידים יסמנו את השלבים הבאים: "איסוף רעיונות", "בניית אב-טיפוס", "בדיקת המוצר" ו"שיפורו בהתאם למשוב". הנחו אותם לזהות את הכלל או המושג המופשט שמאחוריהן. שאלו שאלות כמו: "מה משותף לכל הפעולות האלו? באיזו מילה אחת נוכל לסכם את המעבר מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום?". כדי להמחיש את הקשר בין המושגים, בקשו מהתלמידים ליצור תרשים של עיגולים בתוך עיגולים. במרכז, בתוך העיגול הפנימי, הם ירשמו את הפעולות הקונקרטיות שסימנו בטקסט ("איסוף רעיונות", "בניית אב-טיפוס" וכו'). את העיגול החיצוני הם יכנו בשם המושג המופשט שהסיקו, למשל "תהליכיות". מתוך העיגול הגדול הם יכולים לצייר חיצים לעיגולים נוספים עם דוגמאות מופשטות אחרות שאינן מופיעות בטקסט, אך מתאימות למושג. למשל, "התמדה". לבסוף, הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה, שבה יסבירו איזו תכונה מופשטת של התופעה או הרעיון הרשימה אותם במיוחד, וינמקו. באופן זה, התלמידים למעשה יצרו את ה"בובה הגדולה" והוכיחו שהם מבינים את כל הפרטים המוחשיים שמרכיבים אותה.
הבנת רעיונות מופשטים היא מפתח לחשיבה מטא-קוגניטיבית. אסטרטגיה זו עוזרת לתלמידים לעבור מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת, ולזהות עקרונות ומושגים רחבים יותר שמעבר לפרטים הספציפיים.
המלצה זו היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.