הסקת מסקנות
נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הכתוב במפורש, אך מתקשים להסיק מסקנות שאינן מופיעות ישירות בטקסט. כדי לקדם אותם, התחילו עם תרחיש יומיומי: דמיינו שאתם שואלים חבר "מה שלומך?", והוא משיב בטון עייף ומהוסס "הכל בסדר". למרות שהוא אומר במפורש "הכל בסדר", אתם מבינים מתוך המילים, טון הדיבור וההיסוסים שלו שמשהו לא כשורה. הבנה זו, שמתבססת על פענוח של רמזים מילוליים ושל הקשר, דומה מאוד ליכולת הנדרשת בקריאת טקסט: עליכם לחפש רמזים כדי להסיק מסקנות שאינן כתובות במפורש.
על מנת ליישם זאת באופן יעיל, הנחו את התלמידים לקרוא טקסט מתוך חומרי הלימוד. תחילה, עודדו אותם לזהות "משפטים שדורשים הסבר" – משפטים או תיאורים שבהם חסר מידע מפורש, או כאלה שמעוררים שאלות. לדוגמה, אם בטקסט היסטורי מצוין ש"היחסים בין שתי המדינות הידרדרו באופן מהיר", זהו משפט שדורש הסבר. בשלב הבא, לאחר שזיהו משפט כזה, הנחו אותם לחפש את הרמזים בטקסט – מילות תיאור, פעלים או תיאורים שאינם מציגים עובדה יבשה אלא מאפשרים להם להבין את "מה שבין השורות". אפשר לנסח שאלות מנחות כמו: "אילו מילים בטקסט מרמזות על כוונת הכותב?" או "האם התיאור מכוון אותנו להבין משהו על התחושות של הדמות?". בהמשך, בקשו מהם להסביר את ההיגיון שמאחורי כל מסקנה, תוך שהם מצביעים על הקשר בינה לבין הרמזים שמצאו בטקסט. לבסוף, הנחו את התלמידים לכתוב פסקה קצרה, שבה הם מסבירים את רגשות הדמות או השלכות האירוע כפי שהבינו אותם מתוך הרמזים.
אסטרטגיה זו חיונית משום שהיא מעודדת את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ומעמיק יותר על טקסטים. במקום להסתפק בהבנה שטחית של פרטים מפורשים, הם לומדים לחבר בין פיסות מידע מרומזות כדי להגיע למסקנות עצמאיות. מיומנות זו מהווה בסיס לפיתוח יכולות של חשיבה אנליטית וסינתטית, והיא קריטית לניתוח טקסטים מורכבים.
המלצה זו היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.