מכרז למתן שירותים טכניים ולוגיסטיים לצורך העברת מבחנים, שאלונים והערכת פרוייקטים חינוכיים
המכרז למתן שירותים טכניים ולוגיסטיים לצורך העברת מבחנים כלל שורה של שירותים ומהלכים שבהם נדרשת הרשות לסיוע תפעולי, ביניהם:
מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית): המיצ"ב הינו מערכת של מבחנים ושאלונים רחבי היקף, שמטרתם למדוד ולבחון את העמידה ביעדים הפדגוגיים של בתי-הספר במערכת החינוך הישראלית במקצועות לימוד מרכזיים. במבחני המיצ"ב מדי שנה נוטלים חלק כשליש מבתי הספר בישראל (יסודיים וחטיבות ביניים) במספר דרגות כיתה. המבחנים מועברים לבתי ספר אלו בהליך המנוהל על ידי ראמ"ה, בימי בחינה ייעודיים ועל ידי משגיחים ומעבירי בחינה המגויסים ומוכשרים על ידי ראמ"ה.
מיצ"ב פנימי: מדי שנה, לאחר העברת המיצ"ב החיצוני, נשלחים מבחני ההישגים על ידי ראמ"ה ל- 2/3 בתי הספר הנותרים (שלא נבחנו באותה שנה על ידי ראמ"ה במיצ"ב החיצוני וביקשו לקבל מבחנים), לצורך העברתם באורח עצמאי על ידי בית הספר ולצרכים פנים בית ספריים. כמו כן מפתחת ראמ"ה בכל שנה מבחנים פנימיים בתחומים: תנ"ך לכיתה ו' ותושב"ע לכיתה ו' המשמשים את בתי הספר בפיקוח הממלכתי-דתי (מכונים לעיתים מבחני החמ"ד) במודל של מיצ"ב פנימי.
משוב מדגמי ארצי: במסגרת הכוונה לספק לדֶרֶג מקבלי ההחלטות ולבעלי עניין שונים במערכת החינוך תמונת מצב עדכנית חינוכית רחבה ומעמיקה במקצועות מסוימים ודרגות כיתה מסוימות, ראמ"ה עורכת אחת לכמה שנים מחקרים מדגמיים במתכונת ה-NAEP האמריקאי והמבחנים הבינלאומיים. המחקר מכונה "משוב ארצי מדגמי". במחקרים מסוג זה, מוקד ההערכה הוא מערכת החינוך בכללותה ולא התלמיד, בית הספר או הרשות. במסגרת המחקר מפתחת ראמ"ה, בכל פעם בתחום דעת אחר ובדרגת כיתה מסוימת, מבחנים במספר נוסחים (כחמישה בכל פעם). המבחנים מלווים בשאלונים ובסקרים המיועדים לתלמידים ולצוותי ההוראה. שאלונים אלו עוסקים במשתנים הקשורים להישגים הלימודיים (ההקשר הבית ספרי, פרקטיקות ההוראה הנהוגות בבית הספר, מבנה הלימודים, ספרי הלימוד וכו').
השתתפות ישראל במחקרים בין לאומיים: ישראל משתתפת במחקרי חינוך השוואתיים בינלאומיים היזומים ומאורגנים על ידי ארגונים בינלאומיים כדוגמת ה-OECD או IEA ונערכים באופן מחזורי, אחת למספר שנים. במסגרת מחקרים אלו, כדוגמת ה-PISA (מחקר הבודק אוריינות בתחומי הקריאה, המתמטיקה והמדעים בקרב בני 15, הנערך אחת לשלוש שנים), ה-TIMSS (מחקר הבודק הישגים במתמטיקה ובמדעים בכיתה ח', הנערך אחת לארבע שנים), וה-PIRLS (מחקר באוריינות קריאה בכיתה ד' הנערך אחת לחמש שנים), מועברים מבחני הישגים ומיומנויות וכן מועברים שאלונים (לתלמידים, למורים ו/או למנהלים, ולעיתים גם להורי התלמידים) שבהם נבדקים היבטים פדגוגיים מגוונים (עמדות, שאיפות, מוטיבציות, סביבה לימודית ואקלים בית ספרי) בפרספקטיבה בין-לאומית. המבחנים מועברים במתכונת ממוחשבת ו/או במתכונת נייר ועפרון. במחקרים בינלאומיים אחדים ישנם רק שאלונים, כדוגמת מחקר ה-TALIS (מחקר הבודק תפיסות, עמדות ופרקטיקות הוראה/ניהול של מורים/מנהלים בחטיבות הביניים הנערך אחת לחמש שנים). ראמ"ה משמשת כמרכז המחקר הלאומי במחקרים בינלאומיים אלו ואחראית על ניהולם על ההוצאה לפועל של השתתפותה של ישראל בהם. בין היתר ראמ"ה אמונה על תרגום והתאמה תרבותית של כלי המחקר - מבחנים, שאלונים, מחוונים, מסמכים נלווים ועוד – וכן על העברת המבחנים והשאלונים, בדיקתם של המבחנים, איסוף הנתונים לצורך העברתם לארגון הבינלאומי ודיווח על התוצאות הרלבנטיות לישראל בישראל.
כלים להערכה ולאפיון תפקודים ותכונות שונות: מידי זמן מה ראמ"ה מפתחת (או עשויה לפתח בשנים הקרובות) ו/או מתרגמת ומתאימה תרבותית כלי מדידה והערכה ומסגרות הערכה של תכונות אנושיות שונות (כגון מחוננות, יצירתיות, התאמה להוראה ועוד) ושל התנהגויות שונות. הכלים מיועדים למטרות שונות (מתן משוב, איתור, סיוע בהחלטה על השמה ועל תקצוב, כלי תומך החלטה בקידום מקצועי, הכרת הפוטנציאל של התלמיד וכו'). הכלים נבנים/מותאמים על פי תאוריות פסיכולוגיות וחינוכיות ועל בסיס מסגרת קונספטואלית וכן על פי טקסונומיה ייעודית שמפותחת מראש ובצמוד למטרות הכלי. סוג אחר של כלים כולל משימות סימולטיביות ומבחני מצב (לצורך מרכזי הערכה). פיתוח כלים כאלו ותרגומים אורך מספר שנים והפרויקטים הללו דורשים הליכי פיתוח מורכבים ומבוקרים היטב. הפיתוח נעשה על פי רוב בשתי השפות עברית וערבית, לעיתים הגרסה הערבית מתורגמת מתוך העברית ולעתים מפותחת בהליך בלתי תלוי. מרבית הכלים מלווים בדוחות פיתוח מקצועיים, מעמיקים ומפורטים על הרקע התאורטי, המסגרת הקונספטואלית, תיאור הליך הפיתוח/תרגום והתאמה והשיקולים המפורטים בעיצוב הכלי והאופן הראוי לשימוש בכלים.
מבחנים במסגרת הערכת תוכניות התערבות/הערכת פרויקטים: כגוף האמון על ניטור שוטף של מערכת החינוך ראמ"ה עורכת מחקרי הערכה ומחקרי מעקב על תרומתן של רפורמות בחינוך, תוכניות התערבות פדגוגיות רחבות היקף, פרויקטים ייחודיים ועוד. המחקרים ותוצאותיהם משמשים ככלי ניתוח מדעיים וכלים תומכי החלטה בידי מקבלי ההחלטות וקברניטי משרד החינוך ומספקים מידע רב ערך לבעלי עניין במערכת החינוך ומחוצה לה.