מכרז לעיבוד, ניתוח, הפקת מודלי נתונים במבנה מוגדר ודיווח סטטיסטי של נתוני מבחני הישגים וסקרים
במסגרת מכרז זה, מבקשת ראמ"ה לרכוש מכלול שירותים המאפשרים לעבד ולנתח את נתוני התלמידים, המורים, ההורים והמנהלים הנאספים במסגרת כלי ההערכה השונים שפיתחה. המכרז רלוונטי לשורה של מהלכים מחקריים שמבצעת הרשות, וביניהם:
מודל "תמונת מצב": מודל ההערכה החדש "תמונת מצב" מקדם את הדגשים על ידע, מיומנויות וערכים, שהינם חלק מיעדי מערכת החינוך, ובכך מחזק את הקשר בין הוראה, למידה והערכה. המודל משלב בין שלושה רכיבים מרכזיים - הערכה פנימית, הערכה חיצונית ומדדי הקשר.
הערכה ארצית מדגמית: הערכה ארצית מדגמית היא מחקר שמטרתו לספק מידע על מדדים חינוכיים במערכת החינוך בישראל בתחומי דעת אחדים. לדוגמא "עברית לדוברי ערבית" או "אנגלית דבורה" בכל תחום דעת שייבדק במסגרת זו, המחקר ייערך במדגם מייצג של בתי ספר ויכלול בדרך כלל מבחני הישגים באותו התחום ושאלונים המופנים לתלמידים, למורים ולמנהלי בתי הספר. מערך המחקר מאפשר לאסוף מידע על עולם רחב של תכנים, מיומנויות בתחום הדעת ומיומנויות כלליות, במדגם קטן יחסית של תלמידים באמצעות שימוש במספר נוסחי בחינה הכוללים מאגר רחב של פריטים. חלק ממחקרי ההערכה המדגמית ייערכו במחזוריות של שנים אחדות על מנת לעקוב אחר מגמות לאורך הזמן. על בסיס הממצאים מופקים דוחות ארציים וכן דוחות הממוקדים באוכלוסיות או בסוגיות שונות, עפ"י צרכי משרד החינוך.
סקרי ניטור: סקרים המועברים באופן תקופתי במדגם מייצג ארצי של מרואיינים ואשר נותנים תמונת מצב מערכתית רחבה באשר לסוגיות מרכזיות בעשייה הבית ספרית ובחיי התלמידים, ו/או צוות בית הספר וגן הילדים ו/או ההורים, כגון "ניטור האלימות", "עמדות הורים במערכת החינוך" וכדומה.
ניתוח נתונים שניוני: ראמ"ה מבצעת מחקרים רבים בנושאים שונים הקשורים למערכת החינוך המתבססים על ניתוח נתונים שניוני. תחום מחקר נרחב העושה שימוש בניתוח נתונים שניוני הוא הערכת פרויקטים ותוכניות ארציות. מחקרים אלו מבקשים לבחון לעומק פרויקטים המוטמעים במערכת ולהציג בפני מקבלי ההחלטות ובעלי העניין תובנות מהותיות אשר יסייעו ביישום מיטבי וכן בקבלת החלטות באשר לנחיצות של פרויקטים. באופן טיפוסי, מחקרי הערכה ייבחנו סוגיות כגון איכות היישום של הפרויקט, הקשר בין מטרות הפרויקט לבין צרכים אמתיים של קהל היעד; האפקטיביות של תכנית; יחס עלות-תועלת וכיו"ב.
כלי עזר ממוחשבים: ראמ"ה מעמידה לרשות בתי הספר כלי עזר ממוחשבים למשל, בפורמט לוקלי (כמו אקסל) או בפורמט אינטרנטי המשמשים את צוות בית הספר בהעברה פנימית של מבחן/מבדק ו/או סקר. כלי זה מאפשר קליטת התוצאות של הסקר או של המבחן בהתאם למחוון באמצעות הקלדה ידנית לתוך הכלי או באמצעות ממשק הקולט נתונים שכבר הוזנו לבסיס נתונים מממשק אחר או מבסיס נתונים קיים וחישוב אוטמטי של ציונים ומדדים סטטיסטיים ברמת התלמיד, ברמה הכיתתית (לדוגמה, מבדקית כיתתית) וברמת השכבה כולה (כדוגמת מבדקית שכבתית). הכנת ואפיון כלי העזר תבוצע על ידי הספק בהתאם לדרישות מפורטות שיימסרו מראמ"ה והיא כוללת: פיתוח ממשק הזנת נתונים (בהתאם לדוח הפרמטרים של המבחן/ סקר) שלתוכו צוות בית הספר יכול להזין את הניקוד המתאים עפ"י המחוון; פיתוח אלגוריתמים לחישוב אוטומטי של מדדים או ציונים במדדי הערכה שונים (ציונים כוללים, ציוני נושאים וממדי הערכה נוספים), עיצוב דוחות סיכום טבלאיים וגרפיים, הכוללים בין השאר, דיווח על מדדים סטטיסטיים מקובלים שונים (כגון, ממוצעים, ס"ת, התפלגויות שכיחויות) וברמות מצרפיות שונות (החל מרמת התלמיד, קבוצות תלמידים בכיתה, רמה כיתתית ורמה שכבתית).