מערכת תבונה

ראמ"ה מאפשרת לכל מורה לבצע מבדקים פנימיים באמצעות מערכת "תבונה". כאן ניתן לקרוא כיצד להפעיל את המערכת ולבצע את מבדקי "עמי"ת" ואחרים.
חזרנו לאוויר!
אנו מבקשים לעדכן שתיקנו את התקלה שגרמה ליצירת משתמשים כפולים במערכת, ומחקנו חלק גדול מהמשתמשים הכפולים שנוצרו. בימים הקרובים ניצור קשר ישיר עם כל מורה שתלמידיו נרשמו כמה פעמים תחת משתמשים שונים כדי להשאיר רק את מי שצריך במערכת. עבור מורים שטרם החלו את המבדקים - חשוב להבטיח שכל תלמיד יירשם למערכת רק פעם אחת (ראו כאן הנחיות ביחס להתחברות חוזרת). העלינו לאתר את כל השאלות החשובות שיסייעו לבצע את המבדקים במערכת בהצלחה. 

איזה מבדקים קיימים?

כיתות ז׳ (עברית)
מבדק עמי"ת
המבדק בשפה העברית מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בתחילת כיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים.
כיתות ז׳ (ערבית)
מבדק עמי"ת
המבדק בשפה הערבית מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בתחילת כיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים.
כיתות ז׳ (עברית)
מבדק ACE7
המבדק בשפה האנגלית  מאפשר להעריך את המידה בה רכשו תלמידים את המיומנויות העומדות בבסיס השפה הכתובה והדבורה באנגלית.
כיתות ז׳ (ערבית)
מבדק ACE7
המבדק בשפה האנגלית  מאפשר להעריך את המידה בה רכשו תלמידים את המיומנויות העומדות בבסיס השפה הכתובה והדבורה באנגלית.
כיתות י׳ (עברית)
מבדק איתא"י
המבדק מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בראשית כיתה י', עם המעבר לחטיבה העליונה.
כיתות י׳ (ערבית)
מבדק איתא"י
המבדק מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בראשית כיתה י', עם המעבר לחטיבה העליונה.
כיתות ג׳ (עברית)
מבדק במתמטיקה
המבדק בשפה העברית משמש להערכת המידה בה רכשו תלמידים ידע ומיומנויות הנלמדות בשליש הראשון של כיתה ג'.
כיתות ג׳ (ערבית)
מבדק במתמטיקה
המבדק בשפה הערבית משמש להערכת המידה בה רכשו תלמידים ידע ומיומנויות הנלמדות בשליש הראשון של כיתה ג'.
כיתות ח׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה העברית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ח׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערביתמאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ה׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה העברית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ה׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ו׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ו׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.

כלים להערכה פנימית

ראמ"ה מפתחת כלים למורים ולמנהלים שיסייעו להם להתאים ולדייק את הלמידה בכיתה, בהתאם למצב התלמידים:
מסך הכניסה למערכת ההזדהות האחידה של משרד החינוך
מסך בחירת הכיתות ממערכת תבונה
מסך הבדיקות ממערכת תבונה
מסך הכניסה לתלמידים ממערכת תבונה
מסך הכניסה לתלמידים ממערכת תבונה
לא הצלחתי להיכנס למערכת כמורה. מה עושים?
איך התלמידים נכנסים למערכת?
מה קורה אם תלמיד לא נמצא? או לא סיים בזמן?
איך מסירים או מוסיפים תלמידים לכיתה או לאירוע הערכה?
מה קורה אם התלמיד יוצא מהמערכת? וחוזר שוב?
איך עושים מבדקים שמפוצלים לשני חלקים? כמו עמי"ת בעברית?
איך אפשר לראות מבדק של תלמיד מסויים?

שאלות ותשובות

‍כאשר עוברים בין שני חלקים של מבדק, או כאשר יש צורך לסייע לתלמידים בהתחברות שניה למערכת, יש צורך להוריד את כל השמות והסיסמאות בצורה מרוכזת מאירוע הערכה.

כדי להוריד את הרשימה, יש להיכנס ללשונית "קבוצות לימוד", לבחור את הקבוצה הרלוונטית ולהיכנס ל"הצגת אירועי הערכה":

‍לוחצים על "ערוך פרטי אירוע":

‍בחלונית שנפתחה, בוחרים באפשרות האחרונה בצד שמאל ("סיכום פרטי אירוע הערכה"). ואז, למטה בצד שמאל, בוחרים באפשרות של "הורד תבנית סיסמאות":

בחלונית שנפתחה בוחרים באפשרות של "14 בעמוד (2X7) כדי לקבל בהורדה אחת כמה שיותר סיסמאות. ואז בוחרים ב"הורדת תבנית" וסוגרים את החלון:

הקובץ שיורד למחשב הוא קובץ הסיסמאות:

לשיתוף

‍מערכת "תבונה" מאפשרת לבדוק את תשובות התלמידים בשתי צורות: בדיקה רוחבית ובדיקה אנכית. בבדיקה רוחבית, בוחרים בשאלה/משימה אחת מהמבדק, ובודקים את כל תשובות התלמידים. בבדיקה אנכית, בוחרים תלמיד, ובודקים את כל תשובותיו במבדק. אופן הבדיקה מוגדר בממשק לעדכון פרטי אירוע ההערכה, וניתן לשנות אותו בכל עת.

על מנת להתחיל בבדיקה, יש להיכנס ל"קבוצות לימוד", לבחור בקבוצת הלימוד הרלוונטית וללחוץ על "הצגת אירועי הערכה":

כעת, לוחצים על החץ שליד "ערוך פרטי אירוע". במידה ונבחרה אפשרות הבדיקה הרוחבית, תופיע אפשרות "רשימת המשימות" ויש לבחור בה. במידה ונבחרה אפשרות הבדיקה האורכית, תופיע אפשרות "רשימת התלמידים" ויש לבחור בה.

בדיקה רוחבית: כל התשובות שניתנו לשאלה

לאחר הלחיצה על "רשימת משימות", תופיע רשימת המשימות (השאלות) במבדק. כעת, יש לבחור שאלה וללחוץ על כפתור "בדיקה". במידה ואין תשובות לבדיקה לשאלה מסויימת, הכפתור לא יופיע.

לאחר הלחיצה על בדיקה, תיפתח השאלה עם תשובות התלמידים בכל משימה. שם המשימה במערכת יופיע בראש המחוון, ובלחיצה על סימן ה-i ניתן לראות את המחוון המורחב. בסיום בדיקת כל תשובה, יש ללחוץ על הבא:

בדיקה אורכית: כל התשובות שכתב התלמיד

לאחר הלחיצה על "רשימת תלמידים", תופיע רשימת התלמידים במבדק. חשוב לזכור: ניתן לבצע את הבדיקה רק על תלמיד שנמצא בסטטוס "סיים". יש לבחור את אחד התלמידים וללחוץ על "בדיקה" בקצה השמאלי של השורה שבה מופיע שמו:

לאחר הלחיצה על בדיקה יוצגו תשובותיו של התלמיד בכל משימה. שם המשימה במערכת יופיע במרכז המחוון, ובלחיצה על סימן ה-i ניתן לראות את המחוון המורחב. בסיום בדיקת כל תשובה יש ללחוץ על הבא, ולעבור לשאלה הבאה.  

לאחר סיום בדיקת המבחן, יש לסיים את אירוע הערכה.

לשיתוף

סיום אירוע ההערכה

כדי לסיים את המבדק, יש לבחור בלשונית "קבוצות לימוד", לאתר את הקבוצה הרלוונטית, ללחוץ ב"הצגת אירועי הערכה" ובאירוע שהושלם ללחוץ על "סיים אירוע הערכה":

בימים הקרובים נסביר כאן כיצד להגיע לדו"ח הדיגיטלי החדש במערכת תבונה, בו מוצגות תוצאות המבדק באופן נגיש ופשוט להבנה.

הורדת קובץ אקסל

עד להעלאת הדו"ח החדש, ניתן להמשיך ולהוריד את נתוני התלמידים באקסל. כדי לעשות זאת, בשלב הראשון, יש להתחבר לממשק המנהל במערכת תבונה (דרך "AM Manager" במסך ההתחברות או דרך לחיצה על תמונת הפנים בממשק המורה):

בחלונית שתיפתח, יש לבחור ב"דוחות שלי" וללחוץ על "בקשת דו"ח":

בחלונית שנפתחה יש לבחור בסוג הדוח: Test Session Report For Teachers, וללחוץ על "הפעל": 

לאחר מספר שניות הקובץ ירד. יש ללחוץ על החץ ליד "עיון בפרטים" ואז על "הורד קובץ":

לאחר שהקובץ ירד למחשב שלכם, יש ללחוץ עליו פעמיים, לפתוח אותו ולהעביר את קובץ האקסל לתיקייה במחשב שלכם. לאותה תיקייה יש להוריד את קובץ האקסל לניתוח נתוני המבדק באתר ראמ"ה (עמיתית עברית, עמיתית ערבית, איתאי עברית, איתאי ערבית).

כאשר תפתחו את קובץ המבדקית, יוצגו לכם תוצאות המבדק!

לשיתוף

לאחר השלמת בדיקת תשובות התלמידים, יש לסיים את אירוע ההערכה כמפורט בהמשך. לאחר מכן, ניתן לצפות בתוצאות המבדק. התוצאות במערכת מוצגות בשתי דרכים:

1 במבדקי עמית - דרך קישור לסטורי הכולל המלצות פעולה: מהשנה, במבדק עמית בעברית ובמבדק ההמשך בעמית בערבית - אין עוד צורך להוריד את הנתונים לאקסל. לאחר כמה שעות, נעביר אליך באמצעות הודעת ווטסאפ קישור לדו"ח תוצאות דיגיטלי המסכם את מצב הכיתה. במידה ומספר הנייד שלך אינו מעודכן אצלנו, נפנה אליך טלפונית כדי לשאול להיכן להעביר את הדו"ח (אם לא קיבלת הקישור תוך 24 שעות, יש ליצור איתנו קשר בדוא"ל או בווטסאפ).

2 בממשק הדו"חות החדש של מערכת תבונה: הממשק יעלה לאוויר באוקטובר, והוא יאפשר לראות את התוצאות בצורה פשוטה ונגישה (נעדכן את כלל המורים שביצעו הערכה - ברגע שיעלה).

3 דרך הורדת קובץ אקסל והעתקתו לעמיתית. עד להתייצבות הדו"חות החדשים שפיתחנו, ניתן להשתמש במערכת כמו בעבר, דרך הורדת קובץ נתונים.

סיום אירוע ההערכה

כדי לסיים את המבדק, יש לבחור בלשונית "קבוצות לימוד", לאתר את הקבוצה הרלוונטית, ללחוץ ב"הצגת אירועי הערכה" ובאירוע שהושלם ללחוץ על "סיים אירוע הערכה":

קבלת קישור ל"סטורי"

מספר שעות לאחר סיום אירוע ההערכה,המורה שיצרה את האירוע תקבל מאיתנו לווטסאפ קישור לסטורי, המסכם את תוצאות המבדק, ומסווג את התלמידים לרמות ביצוע. הקישור הוא אישי למורה, וניתן להעביר אותו לגורמים שונים בבית הספר. בסופו, יופיעו המלצות פעולה רלוונטיות, בהתאם לרמות הביצוע של התלמידים. (אם לא קיבלת הקישור לסטורי תוך 24 שעות, יש ליצור איתנו קשר בדוא"ל או בווטסאפ).

דו"ח במערכת תבונה

בימים הקרובים נסביר כאן כיצד להגיע לדו"ח הדיגיטלי החדש במערכת תבונה, בו מוצגות תוצאות המבדק באופן נגיש ופשוט להבנה.

הורדת קובץ אקסל

עד להעלאת הדו"ח החדש, ניתן להמשיך ולהוריד את נתוני התלמידים באקסל. כדי לעשות זאת, בשלב הראשון, יש להתחבר לממשק המנהל במערכת תבונה (דרך "AM Manager" במסך ההתחברות או דרך לחיצה על תמונת הפנים בממשק המורה):

בחלונית שתיפתח, יש לבחור ב"דוחות שלי" וללחוץ על "בקשת דו"ח":

בחלונית שנפתחה יש לבחור בסוג הדוח: Test Session Report For Teachers, וללחוץ על "הפעל": 

לאחר מספר שניות הקובץ ירד. יש ללחוץ על החץ ליד "עיון בפרטים" ואז על "הורד קובץ":

לאחר שהקובץ ירד למחשב שלכם, יש ללחוץ עליו פעמיים, לפתוח אותו ולהעביר את קובץ האקסל לתיקייה במחשב שלכם. לאותה תיקייה יש להוריד את קובץ האקסל לניתוח נתוני המבדק באתר ראמ"ה (עמיתית עברית, עמיתית ערבית, איתאי עברית, איתאי ערבית).

כאשר תפתחו את קובץ העמיתית, יוצגו לכם תוצאות המבדק!

לשיתוף

כחלק מהערכת המיומנויות בסביבה טבעית ואותנטית, המשקפת את המציאות החברתית של ימינו, התלמידים ייבחנו באמצעות הטלפונים הניידים שלהם או באמצעות מחשבי בית הספר. בחברה הישראלית, הטלפון הנייד הוא המכשיר שבאמצעותו רוב האנשים לומדים ומתנהלים בחיים האמיתיים. גישת "הבא את הציוד שלך" מקובלת ונפוצה, ונתמכת גם על ידי משרד החינוך, כחלק מהמדיניות לקידום השימוש בטכנולוגיה בחינוך.

תלמידים שאין להם טלפון נייד חכם יוכלו להיבחן במחשבים שנמצאים בבית הספר.

הנהלת בית הספר אחראית לוודא כי יש לכלל התלמידים אמצעי קצה מתאימים – שין שמדובר במחשבים בית ספריים ובין שמדובר במכשירים ניידים אישיים – כדי להבטיח נגישות שוויונית לבחינה.

כאן תוכלו לקבל מידע נוסף בנושא.

לשיתוף

ישנם מבדקים, דוגמת מבדק עמית בעברית או מבדק איתא"י, הכוללים שני חלקים, אשר ניתן להעביר אחד אחרי השני או בנפרד, בפער של כמה ימים (חשוב: במבדק עמית בערבית יש לפעול בהתאם למפורט כאן).

במבדקים בהם יש שני חלקים, על התלמידים להתחבר מחדש באמצעות שם וסיסמא שייתן להם המורה. כדי לעשות זאת, יש לפעול בהתאם לשלבים הבאים:

שלב 1: הורדת שמות המשתמשים והסיסמאות של כל התלמידים בכיתה

שלב 2: שליחת קישור ההתחברות לתלמידים כדי לאפשר להם להתחבר מחדש

שלב 3: מתן הסיסמא הייעודית לשלב ב' לתלמידים (במבדק "תבונה" הסיסמא היא 1111 בעמית אברית ובאיתאי, ו-1234 במבדקי המתמטיקה).

לשיתוף

ההצלחה במבחן תימדד באמצעות שקלול ביצוע המיומנויות הנבחנות (חשיבה ביקורתית, חשיבה ייצירתית, אוריינות מידע ואוריינות דיגיטלית). תוצאות המבחן יכללו דירוגים ברמות ביצוע שונות, ויעזרו לקבוע אסטרטגיות לשיפור רמות המיומנויות של התלמידים.

בתי הספר יקבלו דיווח על תוצאות המבחן כחלק מהדוח הבית ספרי. דוח תוצאות המבחן יתמוך בתהליכי שיפור ההוראה, ויאפשר תכנון אסטרטגיות מותאמות לקידום המיומנויות הנדרשות בקרב התלמידים.

לשיתוף

כן. ההורים הם בעלי עניין ושותפים מרכזיים שלנו במערכת החינוך, וחשוב לנו שהם יכירו את הצפוי במבחן או בסקר שיעברו ילדיהם. מבחינה חוקית, יכולים גם ההורים לבקש מילדיהם שלא לענות על שאלות הסקר שבסוף המבחן.

לכן, לפני קיום המבחן ראמ"ה תשלח הודעה וסרטון הסבר קצר להורים שילדיהם עתידים להשתתף בבחינה. ניתן לצפות בסרטון בעברית ובערבית.

לשיתוף

במקרה ואחד התלמידים התנתק מהמבדק מסיבה כלשהי, או שלמבדק יש מספק חלקים שמועברים בזמנים שונים, על המורה לתת לכל תלמיד שם וסיסמא שיאפשרו לו להזדהות. בעוד הרישום הראשוני למערכת הוא פשוט וקל, ההתחברות בפעם השנייה מחייבת לזהות את התלמיד כדי לאפשר לו להמשיך מהנקודה בה הפסיק.

‍כדי להוציא את רשימת הסיסמאות, יש להתחבר למערכת תבונה, ולבחור באפשרות AM Teacher, להיכנס ל"קבוצות לימוד" (למעלה בצד ימין) ולאתר את קבוצת הלימוד הרלוונטית:

‍לוחצים על החץ הקטן שבכפתור "הצגת אירועי הערכה" ובוחרים באפשרות "רשימת תלמידים":

‍מוצאים את התלמיד הרלוונטי, ולוחצים על עיון:

שם המשתמש והסיסמא מופיעים בחלונית שנפתחה:

לשיתוף

אין סיבה לדאגה – גם במקרה של תקלה כלשהי, כיבוי המחשב או ניתוק מהמערכת, התשובות נשמרות באופן אוטומטי ובטוח לאחר סיום כל פרק במבחן. במקרה שלתקלה או מעבר למכשיר אחר, התלמידים יוכלו להמשיך מהפרק האחרון שסיימו.
אם התנתקו באמצע פרק שטרם הושלם – הם יצטרכו להתחיל אותו מההתחלה.
מרגע הגשת המבחן, לא תהיה אפשרות לחזור אליו.

לשיתוף

שאלות ותשובות

ישנם מקרים שבהם תלמיד נרשם למבדק מספר פעמים, או שתלמידים נרשמו למבדק שאינם צריכים להיות בו. במקרים שכאלה, עלינו למחוק את התלמידים בצורה מרוכזת דרך ממשק הניהול. ניתן למחוק רק תלמידים שנרשמו, אך לא החלו את המבדק! תלמידים שהחלו את המבדק יצטרכו להישאר בסטאטוס "בתהליך" ולא ייכללו בדו"ח הסופי שתשלח המערכת.

כדי למחוק קבוצת תלמידים, מתחברים למערכת תבונה, בוחרים באפשרות "AM Teacher", ובוחרים בלשונית "קבוצות לימוד", מאתרים את קבוצת הלימוד הרלוונטית ולוחצים על כפתור "הצגת אירועי הערכה":

כאשר מגיעים לאירועי ההערכה, נכנסים ל"ערוך פרטי אירוע":

‍בחלונית שנפתחה, בוחרים באפשרות השלישית בצד שמאל ("הוסף תלמידים"). הבחירה מביאה אותנו למסך שבו מוצגים כלל התלמידים שנמצאים באירוע ההערכה:

‍במסך זה מסמנים רק תלמידים שנמצאים בשלב "ממתין" (לא ניתן למחוק תלמידים שנמצאים בתהליך!), ואז לוחצים על "הסר תלמידים" בראש הטבלה בצד ימין. ניתן להסיר כל תלמיד בנפרד בלחיצה על הלחצן השמאלי ("הסר").

לשיתוף

מבדק עמית בשפה הערבית מורכב למעשה משני מבדקים שונים. הראשון הוא מבדק ממיין, והשני הוא מבדק ההמשך - אשר יש לו שתי גרסאות, אשר להן רמת קושי שונה. כל תלמיד נדרש לעשות גרסה אחת בלבד. כדי לדעת לאיזה גרסה יש לשייך כל תלמיד, עלינו להוריד את תוצאות המבדק הממיין, לפתוח את מבדק ההמשך ואז לשייך כל תלמיד למבדק המותאם עבורו.

אנחנו בראמ"ה מודעים לכך שמדובר בתהליך לא ידידותי, ומתנצלים על כך. אנו פועלים על מנת להפוך את המעבר בין השלבים לאוטומטי כבר בשנה הבאה.

השלב הראשון: הורדת תוצאות המבדק הממיין

את המבדק הראשון (המבדק הממיין) - יש לבצע בהתאם להנחיות המופיעות כאן, כמו כל מבדק אחר במערכת "תבונה". לאחר סיום בדיקת המבדק, יש לעבוד לממשק המנהל, דרך לחיצה על סימן הפנים בצד שמאל למעלה ובחירה בממשק מנהל (Manager). לחילופין, ניתן גם להתחבר מחדש למערכת, ולבחור ב "AM Manager": 

בחלונית שתיפתח, יש לבחור ב"דוחות שלי", ואז ב"בקשת דו"ח:

בחלונית הבאה בוחרים בסוג הדוח: Test Session Report For Teachers ואז לוחצים על "הפעל":

ממתינים כמה שניות עד שהקובץ ירד, ואז לוחצים על החץ ליד "עיון בפרטים" ובוחרים ב"הורד קובץ":

בסיומו של התהליך, הקובץ יורד לספריה שלכם. יש לפתוח את התיקייה, ולהעביר את הקובץ לתיקייה חדשה במחשב שלכם:

לאותה התיקייה יש להוריד את קובץ העמיתית מאתר ראמ"ה בקישור זה. כעת, יש לפתוח את קובץ העמיתית, ולטעון לתוכו את הדו"ח לחלק A של המבדק. בגיליון معطيات التلاميذ, בעמודה H, מופיע הגרסה שבה צריך להיבחן התלמיד בחלק B:

השלב השני: פתיחת מבדק ההמשך

כדי לפתוח את המבדק השני (מבדק ההמשך) - יש לחזור לממשק המורה (לחיצה על Assessment Master בצד ימין למעלה, ואז לחיצה על "AM Teacher"):

כעת, נכנסים למסך קבוצות הלימוד, בוחרים בקבוצה שביצעה את המבדק הממיין, ולוחצים על "הצגת אירועי הערכה":

במסך קבוצת הלימוד, יוצג אירוע ההערכה הקיים (הממיין). למעלה מצד שמאל, בוחרים ב"הוספת אירוע הערכה":

כעת, יוצרים אירוע חדש, עם שם חדש. למשל: "עמית מבדק המשך לכיתה ז'1 ושם המורה". מגדירים את הכל, אך בשאלה "האם לאפשר הרשמה?" - בוחרים באפשרות 'לא'.

בשלב של "בחירת כלי הערכה", בוחרים בשני המבדקים (Amit_B1 ו-Amit_ B2), ולוחצים על "הבא":

כעת, בשלב של "הוסף תלמידים" - תוצג הרשימה של כל התלמידים אשר נרשמו לחלק A. יש לסמן את התלמידים ולשייך כל אחד מהם לגרסה המתאימה לו (B1 או B2). לאחר ששייכנו כל תלמיד לגרסה, יש ללחוץ על "הוסף", ובסוף על "הבא":

השלב השלישי: שליחת הקישור לתלמידים

זהו! לאחר שהוספנו ושייכנו את התלמידים למבדק, יש לשלוח באופן ידני את הקישור לתחילת המבדק השני לתלמידים. יש להעתיק את הקישור מהשורה שלמטה, ולהחליף את המילים SEMEL_MOSAD בספרות של סמל בית הספר.

https://tvuna.edu.gov.il/engine/index.php/lms/login/path/SEMEL_MOSAD

חשוב: על התלמידים להתחבר מחדש למבדק באמצעות שם המשתמש והסיסמא שלהם, ולא להתחבר כמשתמשים חדשים!

לשיתוף

ניתן תמיד לערוך את פרטי אירוע ההערכה, לשנות את אופן הבדיקה (מרוחבית לאנכית והפוך) ולעדכן את מועדי ביצוע ההערכה. כדי לעשות זאת, יש להיכנס לעמוד "קבוצות לימוד", וליד הקבוצה שעבורה נוצר האירוע ללחוץ על החץ שליד "הצגת אירועי הערכה":

ב‍מסך שנפתח, בוחרים באירוע ההערכה שאותו רוצים לשנות, ולוחצים על "ערוך פרטי אירוע":

כעת, נכנסים ללשונית "פרטי אירוע הערכה" ומבצעים את השינויים הנדרשים.

חשוב: לאחר עדכון הפרטים (דוגמת התאריך והשעה, או שיטת הבדיקה), יש להתקדם בשלבי עריכת האירוע (לחיצה על "הבא") עד לשלב האחרון, כדי לשמור את השינויים.

לשיתוף

‍במקרים בהם תלמיד נרשם למערכת "תבונה" מספר פעמים ויצר לעצמו מספר משתמשים שונים, נרצה לעתים לזהות את שם המשתמש בו התחבר לאחרונה. כדי לעשות זאת, ניתן להוריד את קובץ המשתמשים והסיסמאות (תלמידים שהתחברו אחרונים מופיעים בסוף הרשימה). לחילופין, ניתן גם להיכנס לפרטי ההתחברות של התלמיד בתוך המערכת.

בוחרים בלשונית "קבוצות לימוד", מאתרים את הקבוצה הרלוונטית ונכנסים ל"הצגת אירועי הערכה":

מכאן, לוחצים על כפתור החץ שליד "ערוך פרטי אירוע" ובוחרים ב"רשימת תלמידים":

‍ברשימת התלמידים, מסמנים תלמיד, ובוחרים ב"ערוך":

‍בחלונית שנפתחה, בוחרים באפשרות השניה "לוג התחברות" ורואים את מועד ההתחברות האחרון למערכת:

כך ניתן לעבור על רשימת המשתמשים שפתח אותו תלמיד, ולמצוא את המשתמש האחרון שהתחבר למערכת. כאשר מצאנו אותו, נעבור ללשונית "כלי הערכה" ונאתר את שם המשתמש והסיסמא של התלמיד.

לשיתוף

אם בדקת את כל התשובות - ניתן להמשיך הלאה לבדיקת יתר השאלות, ובהמשך לסגור את המבדק ולקבל תוצאות.

הסיבה שהמערכת מראה שיש מספר תשובות שלא נבדקו, למרות שעברת על כולן, קשורה בכך שיש באירוע ההערכה תלמידים עם משתמשים כפולים. תלמידים אלו נמצאים כעת בסטטוס ‘מושהה’, ולכן תשובותיהם אינן מופיעות. אי-בדיקת תשובותיהם לא תפגע בתהליך ולא תשפיע על דו"ח התוצאות (הסטורי) שיישלח אליך לאחר סגירת המבדק. בהמשך נדאג למחוק את התלמידים הללו באופן מלא מהמערכת.

לשיתוף

לא ניתן להעביר תלמידים או מורה בין אירועי הערכה שונים. לכן חשוב מאוד לשים לב ששולחים לתלמיד קישור לאירוע הערכה הנכון - וחשוב להקפיד שכל מורה נמצאת באירוע הערכה השייך לה.

לשיתוף

כן, אפשר. חשוב מאוד לוודא שהתלמיד נמצא במסך של "הזנת הסיסמה" לצורך מעבר לחלק השני.
אם התלמיד עדיין בחלק הראשון והמורה עושה בדיקה, והתלמיד חוזר ומשנה את התשובות שלו, הבדיקה של המורה תימחק.

יש להעביר את התלמידים לסטטוס "סיים":

  • לוחצים על לשונית "קבוצת לימוד" ומאתרים את קבוצת הלימוד הרלוונטית.
  • לוחצים על כפתור "הצגת אירוע הערכה".
תמונת מסך של לשונית "קבוצות לימוד" במערכת תבונה. מוצגת רשימה של קבוצות, לצד כל קבוצה מופיע כפתור כחול עם הכיתוב "הצגת אירועי הערכה". אחד מהם מסומן באדום כדי לסמן שיש ללחוץ עליו.
  • לוחצים על החץ שנמצא על כפתור "ערוך אירוע הערכה".
  • לוחצים על האפשרות השנייה –"רשימת תלמידים".
מסך של קבוצת לימוד המציג את כל אירועי ההערכה שלה. לצד האירוע מופיע כפתור כחול, שפותח תפריט בו מסומנת האופציה "רשימת תלמידים", אותה יש לבחור.
  • בחלונית שנפחתה בוחרים בשם של התלמיד, ולוחצים על "עיון".
חלונית תלמידים, בה יש רשימה התלמידים שהתחילו את המבחן. כפתור "עיון" מסומן בדום.
  • בחלונית שנפתחה, הסטטוס הוא "בתהליך". יש ללחוץ על "סיים" ואז על "עדכן".
מסך "פרטים נוספים". בשדה "סטטוס" יש מספר כפתורים, כפתור "סיים" מסומן באדום. תחתיו כפתור "עדכן" מסומן גם הוא.
מסך התלמידים. כעת לצד כל שם מופיעים שני כפתורים: עיון ובדיקה.

בתום הבדיקה, יש להחזיר את התלמיד לסטטוס "ממתין".

לקבלת סטורי, יש לסיים את אירוע הערכה, ולאחר קבלת הסטורי לפתוח שוב את האירוע.

לשיתוף

הסטורי נבנה לאחר שהמורה מסיימת לבדוק ולוחצת על כפתור "סיים אירוע הערכה". אם לאחר סיום האירוע תלמידים המשיכו להשיב - הסטורי לא ישקף את תשובותיהם.

לשיתוף

לא, אין צורך בתעודת הזהות של התלמיד. כל תלמיד שנשלח אליו קישור, נכנס ישירות לקבוצת לימוד שהמורה הקים - ומזדהה באמצעות שם פרטי ושם משפחה. גם אם יש שדה ת"ז בטופס, ניתן להשאיר אותו ריק.

לשיתוף