קישור מידע בין טקסטים
מטקסט בודד להשוואה בין מקורות
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
המטרה של התרגול: לפתח אצל התלמידים יכולת זיהוי קשרי סיבה-תוצאה, רצף אירועים וקשרים לוגיים בטקסט.
ההמלצות: טיפוח יכולת זיהוי קשרי סיבה-תוצאה ורצף אירועים
תלמידים ברמה זו מצליחים לאתר פרטים מתוך טקסטים, אך הם מתקשים להבין את הקשרים הלוגיים שביניהם. כדי לגשר על פער זה, התחילו את הפעילות בחיבור לעולמם: הציגו תרחיש מחיי היומיום, כמו "לא הכנתם שיעורי בית, ולכן קיבלתם ציון נמוך". בקשו מהם לזהות את הסיבה ואת התוצאה באופן אינטואיטיבי.
לצורך יצירת דף העבודה, תרגמו את ההנחיה הלימודית למשימות הבאות: הציגו בדף העבודה טקסט לימודי רלוונטי – לדוגמה, קטע על הגורמים למלחמת העולם הראשונה, אך ניתן להשתמש בכל טקסט מתאים. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט ולמלא טבלת ניתוח דו-טורית: בטור אחד ירשמו את ה"גורמים" ובטור השני את ה"תוצאות" שמופיעות בטקסט. כעת מגיע שלב התרשים. הפיכת המידע מתבנית טבלה לתבנית חזותית של תרשים זרימה, מאפשרת לתלמידים לראות באופן מוחשי את השרשרת הלוגית של האירועים. השרטוט עצמו הוא פעולה מעשית שמעבדת את המידע ומחברת בין המושגים, מה שמחזק את ההבנה שלהם. לאחר שסיימו לשרטט את התרשים, הנחו אותם לסכם כיצד הבנה זו מאפשרת לראות את ההיסטוריה לא כרשימת אירועים אקראית, אלא כמערכת דינמית של קשרים והשלכות. כשהתלמידים שולטים במיומנות זו, המורה יכולה להציג להם טקסטים מורכבים יותר המכילים מספר סיבות ותוצאות, ולבקש מהם לנתח אילו גורמים היו משמעותיים יותר ואילו פחות.
הנחיות מהבינה:
כעת אני מבקש לאור המטרה שהגדרתי וההמלצות הללו, תיצור לי דף משימות מגוון ומובנה לתלמידים, כך שיתרגלו: רצף אירועים, קשרי סיבה–תוצאה וקשרים לוגיים, והסקת מסקנות, לפי ההנחיות הבאות:
א. רצף אירועים
בדקו האם הטקסט המקורי מכיל רצף אירועים ברור. אם כן, כתבו 4–6 אירועים מרכזיים מהטקסט בסדר מבולבל. אם לא, צרו רצף אירועים הגיוני שמתאים לנושא הטקסט.
הוסיפו שאלות פתוחות שמחזקות את המיומנות: הוסיפו אירוע נוסף מהטקסט והסבירו היכן יש למקם אותו.
בחרו שני אירועים והסבירו כיצד אחד הוביל לשני.
ב. קשרים לוגיים
בדקו האם הטקסט המקורי מכיל קשרים לוגיים ברורים. אם כן, צרו לפחות 5 היגדים: קשר זמן נכון, קשר סיבה–תוצאה נכון, קשר ניגוד נכון, קשר שגוי. אם לא, צרו היגדים שמתאימים לנושא הטקסט ומכילים קשרים לוגיים אלה.
הוסיפו משימה פתוחה: כתבו שני משפטים חדשים משלכם המשתמשים במילות קישור מתוך הטקסט.
ג. הסקת מסקנות
צרו לפחות 3 היגדים: שניים נכונים (שניתן להסיק מהטקסט) ואחד שאינו נכון.
הוסיפו משימות פתוחות: נסחו מסקנה חדשה והסבירו באילו פרטים השתמשתם.
כתבו שאלה חדשה שעולה מהטקסט ואפשר לחקור הלאה.
הנחיות נוספות
כל ההנחיות לתלמידים ייכתבו בלשון רבים (קראו, סמנו, נמקו, כתבו).
אין לכלול תשובות בדף התלמיד.
בסוף הדף, צור מפתח תשובות למורה בלבד, שיכלול דוגמאות אפשריות לתשובות התלמידים וישמש כבסיס לדיון בכיתה. אם נוצרו קטעים יצירתיים שלא היו בטקסט המקורי, ציינו זאת במפורש במפתח התשובות.

