סקר מורים בית-ספרי
הסקר הבית ספרי מועבר אחת לשנה בקרב שליש מבתי הספר, ומטרתו לשקף להנהלת בית הספר את מצבו של בית הספר כפי שהוא נתפס ע"י התלמידים, המורים וההורים.
בבסיס תמונת המצב עומדת השוואה של כל בית-ספר למדידות שהתקיימו בעבר וכן השוואה לקבוצת הדומים לו בשנת המדידה.
הסקר כולל תחומי ליבה ארציים לכל המערכת, לצד תחומים מותאמים לצורכי בית הספר. התחומים הנבדקים בודקים את מדדי התוצאה המשרדיים, לצד הסביבה הפדגוגית, האקלים הבית-ספרי ואתגרי השעה.
על כל בית ספר להשתתף בסקר אחת לשלוש שנים (ראו קבוצות סקירה בתחתית העמוד), וביתר השנים - באפשרותו לבחור האם לקחת חלק בסקר או לא.
בנוסף, על המנהל/ת לבחור אחד משלושה תחומי בחירה לסקרי התלמידים והמורים כך שיתאימו לצורכי בית הספר, ולבחור מי האוכלוסיות שייקחו חלק בסקר – תלמידים, מורים והורים או רק תלמידים ומורים.
הסקרים קצרים מבעבר.זמן ההשבה הממוצע כ-10 דקות, והם מועברים באופן מקוון. ההשתתפות בסקר אנונימית, והנתונים מוצגים ברמת המוסד, ולא ברמת הפרט.
אלו התחומים הנבדקים בסקר המורים הבית ספרי בתשפ"ה:
- שביעות רצון מורים (אקלים חינוכי, מדד תוצאה משרדי) - באיזו מידה המורים מדווחים על תחושת סיפוק מעבודתם? באיזו מידה הם מרגישים שהם מצליחים לשנות דברים בבית הספר ושהם זוכים להערכה?
- טיפוח מעורבות חברתית (אקלים חינוכי) - באיזו מידה המורים מדווחים שיש להם את הידע והכלים לקדם מעורבות חברתית של תלמידים? עד כמה הם מצליחים לעשות זאת?
- תרבות ארגונית מעצימה (אקלים חינוכי) - באיזו מידה המורים מדווחים כי התרבות הארגונית בבית ספרם משתפת ומעצימה? האם הם מרגישים שיש להם למי לפנות בעת הצורך? האם הם מרגישים שיש להם גיבוי במקרים של קונפליקט עם הורי התלמידים?
- שחיקת מורים (אקלים חינוכי, מדד תוצאה משרדי) - עד כמה המורים מרגישים שהם התעייפו מעבודת ההוראה? שמוטל עליהם עומס עבודה כבד מדי?
- עשייה חינוכית מבוססת נתונים (סביבה פדגוגית) - עד כמה המורים מדווחים על שימוש בכלי הערכה פנימיים וחיצוניים כחלק מתהליכי ההוראה-למידה-הערכה? לצורך קבלת החלטות פדגוגיות והקצאת משאבים?
- אפקטיביות של למידה ופיתוח מקצועי (סביבה פדגוגית) - באיזו מידה הפיתוח המקצועי שעברו המורים (הן פנים בית ספרי והן חוץ בית ספרי) היה אפקטיבי עבורם ותרם לשינוי בדרכי ההוראה שלהם?
- מיומנויות בינה מלאכותית (סביבה פדגוגית) - באיזו מידה יש למורים מיומנויות להשתמש בכלים של בינה מלאכותית לצורכי הוראה? עד כמה יש להם את הכלים לסייע לתלמידים להשתמש בכלים שלבינה מלאכותית?
- תשתיות תומכות הוראה (אקלים חינוכי) - באיזו מידה יש למורים תשתיות ותנאים מתאימים לעבודה בבית הספר (כמו פינת עבודה, מקום לקיום פגישות, תשתית טכנולוגית מספקת)?
- מסוגלות צוותית (סביבה פדגוגית) - באיזו מידה יש לצוות המורים אמונה משותפת ביכולתם להשפיע באופן חיובי על ביצועי התלמידים?
- עבודת צוות (סביבה פדגוגית, תחום בחירה) - באיזו מידה המורים עובדים יחד באווירה טובה ומשתפים זה את זה בידע ובניסיון שצברו?
- הקניית מיומנויות רגשיות חברתיות (סביבה פדגוגית, תחום בחירה) - באיזו מידה יש למורים ידע ויכולת להקנות מיומנויות רגשיות-חברתיות לתלמידים ועד כמה הם עושים זאת?
- תחושות מורים בעקבות המלחמה (אירועי השעה, תחום בחירה) - באיזו מידה המורים חווים קשיים מקצועיים בתקופה הנוכחית ועד כמה יש להם כלים לתמוך בתלמידים?