רמת הבנת הנקרא של התלמידים נמוכה מהבסיס
מציאת פרטים והתחלה של הבנה
הבנת הנקרא היא תחום הכולל מיומנויות ותת־מיומנויות, המשתכללת עם הלמידה אך גם באופן אישי אצל כל תלמיד. זיהוי רמת הביצוע של התלמידים מאפשר לנו, המורים, לתכנן את ההוראה ולתת את המענה המדויקת ביותר לקידומם. מתוך נתוני המבחן נמצא כי בכיתתך נמצאים תלמידים המאופיינים ברמת הביצוע נמוכה מבסיסית.
ברמה זו תלמידים מתקשים בהבנת הנקרא בהשוואה לתלמידים בני גילם ולשנות לימודיהם. הם קוראים את הטקסט באופן שטחי ומתייחסים לחלקיו כאל יחידות נפרדות, ללא יכולת לחבר ביניהן. הם מצליחים לאתר מידע גלוי ומפורש, אך רק בקטעים קצרים (כמו משפט בודד), וכן לזהות רעיונות בטקסט ולקשר אותם לתוכן דומה. הם מסיקים מסקנות פשוטות המשתמעות בבירור מתוך קטע מצומצם, ויש כאלה המקשרים ידע מילולי להקשר חזותי (למשל, תמונה). נוסף על כך, הם מבחינים באופן בסיסי בין עובדה לדעה. המטרה היא לקדם אותם לרמה 2, בה ילמדו לחבר בין פיסות מידע שונות בטקסט, להבחין בקשרים בסיסיים כמו סיבה ותוצאה, ולהסיק מסקנות פשוטות מתוך הדברים הכתובים.