רמת הבנת הנקרא של התלמידים נמוכה מהבסיס
מציאת פרטים והתחלה של הבנה
הבנת הנקרא היא תחום הכולל מיומנויות ותת־מיומנויות, המשתכללות עם הלמידה וגם באופן אישי אצל כל תלמיד. זיהוי רמת הביצוע של התלמידים מאפשר לנו, המורים, לתכנן את ההוראה ולתת את המענה המדויק ביותר לקידומם.
אספנו עבורך כמה המלצות לקידום יכולות הבנת הנקרא בכיתתך, מתוכן כדאי לבחור את המתאימה ביותר לפי שיקול דעתך.
חשוב לזכור שהמלצות אלו הן דוגמאות בלבד. יש עוד דרכים רבות לקידום המיומנויות, ומומלץ להתאים ולשנות אותן לפי הצרכים הספציפיים של כיתתך וליישמן בתחומי דעת מגוונים.
כל המלצה מציעה הנחיה ספציפית לבינה המלאכותית, כדי לסייע לך ליישם את ההמלצה על חומרי ההוראה שלך. ההמלצות שמייצרת הבינה המלאכותית הן בגדר הצעה בלבד. תפקידך כמורה הוא לבחון את התוצרים באופן ביקורתי, לוודא את מידת הדיוק והרלוונטיות שלהם, ולהתאימם לצרכים הספציפיים של כיתתך. נוסף על כך תוכל להיעזר בכל מבחני המדף (מבחני מיצ"ב, תנופה, מבחני מפמ"ר) ובטקסטים השונים הנמצאים באתר ראמ"ה ובפורטל המורים לעברית.
ברמה זו תלמידים מתקשים בהבנת הנקרא בהשוואה לתלמידים בני גילם ולשנות לימודיהם. הם קוראים את הטקסט באופן שטחי ומתייחסים לחלקיו כאל יחידות נפרדות, ללא יכולת לחבר ביניהן. הם מצליחים לאתר מידע גלוי ומפורש, אך רק בקטעים קצרים (כמו משפט בודד), וכן לזהות רעיונות בטקסט ולקשר אותם לתוכן דומה. הם מסיקים מסקנות פשוטות המשתמעות בבירור מתוך קטע מצומצם, ויש כאלה המקשרים ידע מילולי להקשר חזותי (למשל, תמונה). נוסף על כך, הם מבחינים באופן בסיסי בין עובדה לדעה. המטרה היא לקדם אותם לרמה 2, בה ילמדו לחבר בין פיסות מידע שונות בטקסט, להבחין בקשרים בסיסיים כמו סיבה ותוצאה, ולהסיק מסקנות פשוטות מתוך הדברים הכתובים.

