רכזות ורכזי הערכה בבתי הספר:
מניעים את השינוי

ראמ״ה, בשיתוף יחידות ההערכה המחוזיות, מפעילה מערך של רכזות ורכזי ההערכה בבתי הספר. זה המקום ללמוד על העשייה בתחום ולהצטרף אליה.

איך מצטרפים

מה עושים?

בכ-1,200 בתי ספר בישראל פועלים רכזות ורכזי הערכה, בשיתוף ובהכוונת המחוזות. הם שעוזרים למנהלי בתי הספר ולצוותי החינוך לאסוף נתונים, לנתח אותם, ולהכווין את הלמידה ואת הפדגוגיה בבית הספר. מרכיבי התפקיד מתוך חוזר המנכ"ל:
שותפים ומסייעים בהגדרת מדדי התוצאה המרכזיים של בית הספר.
עוזרים לצוותי ההוראה להטמיע כלי הערכה בהוראה כדי לדעת מה "עובד" (ומה לא).
מקדמים שינויים בתהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר על סמך נתונים.
מובילים תרבות של החלטות
המבוססות על נתונים, תוך שימוש בדוחות ראמ"ה ובכלים פנימיים.

איך מתחילים?

רכזות ורכזי הערכה נבחרים על ידי מנהלות ומנהלי בתי הספר. עם תחילת ההכשרה הם כבר יכולים להתחיל לקבל את הגמול התוספתי (6% לפי הסכמי השכר) ושעות תפקיד בהלימה לסל הבית ספרי. אפשר להסב לתחום הערכה ומדידה שעות תקן נוספות.

1
מנהלי בתי הספר בוחרים לקדם מורה מצטיין להובלת תחום ההערכה והמדידה בבית הספר.
2
המורים שנבחרו נרשמים למסלולי ההכשרה ללימודי תעודה או לתואר שני בהערכה ומדידה.
3
המוסדות שאישרה ראמ"ה בוחרים את המורים והמורות הטובים ביותר, לצורך תהליך הכשרה.
4
מעבירים "אישור לימודים" למפקחת פיתוח מקצועי במחוז, יחד עם טופס החזר שכר לימוד (עד 90%).
5
בסיום ההכשרה מאשר רפרנט ההערכה והמדידה במחוז את מינוי הרכז/ת במערכת המשרדית.
חמישה שלבים:

איפה לומדים?

כל מוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג מוסמך להציע תואר שני במדידה והערכה. נוסף על כך ראמ"ה מאשרת תוכניות התמחות ולימודי תעודה לבעלי תואר ראשון (חשוב: קבלה ללימודים אינה מבטיחה החזר שכ"ל!)
האוניברסיטה הפתוחה
לימודי תעודה
הכשרה במדידה והערכה חינוכית
מכללת דוד ילין
תכנית התמחות
מדידה והערכה חינוכית וארגונית
המכללה האקדמית בית ברל
תכנית התמחות
הערכה ומדידה
מכללת אורנים
לימודי תעודה
הכשרת רכזי הערכה ומדידה
אוניברסיטת בן גוריון בנגב
תכנית התמחות
הערכה ומדידה חינוכית
מכללת סכנין
לימודי תעודה
מדידה והערכה חינוכית
סמינר הקיבוצים
תואר שני
הערכה בחינוך
המכללה האקדמית בית ברל
תואר שני
תכנון לימודים והערכה - נתיב חדשנות פדגוגית

איך מתפתחים?

גם לאחר ההסמכה, משרד החינוך וראמ"ה מציעים שורה של תהליכי פיתוח מקצועי ותהליכי למידה לרכזי ולרכזות הערכה ומדידה.  
1
קמ"לים - קהילות מקצועיות לומדות בהובלת מנחות מקצועיות ומנוסות
להצטרפות
2
קורס דיגיטלי לחדר המורים (13 שעות) בקמפוס IL "הערכה מעצבת - להסתכל ללמידה בעיניים"
לצפייה בקורס
3
מפגשי למידה מחוזיים וארציים
איך מודדים?

ראמ"ה מעמידה שורה של כלים שנועדו לסייע בתהליכי המדידה וההערכה בבתי הספר: מבחנים, סקרים וכלים פנימיים.

מלוות ומדריכות ראמ״ה במחוזות

בכל מחוז במשרד החינוך מופעלת יחידת הערכה מחוזית, אשר מלווה את רכזות ורכזי ההערכה בבתי הספר, ומובילה את היבטי המדידה וההערכה במחוז. מובילות היחידות מחזיקות בידע עצום על התחום, ויכולות לסייע בכל אתגר ובכל שאלה:
ד"ר אפרת דיין
רפרנטית הערכה, מחוז חרדי
efratda@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
דולי חושקובר
רפרנטית הערכה, מחוז צפון
doliho@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
ד"ר בת-עמי לנגמן
רפרנטית הערכה, מחוז דרום
batamile@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
איריס בן חמו
רפרנטית הערכה, מחוז חיפה
irisben@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
יעקב קושלבסקי
רפרנט הערכה, מחוז ירושלים
yaacovku@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
יפעת לנציאנו
רפרנטית הערכה, מחוז מרכז
yifatla@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
שירלי שטיינר
רפרנטית הערכה, מנהל החינוך ההתיישבותי
shirlis@mchp.gov.il
לפניה בדוא"ל
ד"ר נאדין מנסור
רפרנטית הערכה, מחוז העיר ירושלים
nadinemn@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
גלית שבתאי
רפרנטית הערכה, מחוז תל אביב
galitsh@education.gov.il
לפניה בדוא"ל

שאלות ותשובות

הדו"ח הבית ספרי לשנת תשפ"ד כבר הועבר להנהלת בתי הספר שהשתתפו בסקר.

הדוח נמצא בפורטל ונגיש להנהלה בלבד, באמצעות הזדהות אחידה, בקישור זה


דו"ח תשפ"ה יוגש להנהלת בתי הספר בחופשת הקיץ בסוף שנת הלימודים, ויוכל לסייע למנהלים ומנהלות בתכנון והיערכות לקראת שנת הלימודים תשפ"ו.

לשיתוף

כאן תמצאו את הקישור להורדת הדו"ח. 

אם הדו"ח של בית הספר שלכם לא מופיע בפורטל, כדאי לבדוק את החיבור לאינטרנט, לרענן את הדף ולהיכנס מחדש. אנחנו רואים שהדו"ח קיים במערכת, ולכן כנראה מדובר בבעיה טכנית מקומית במחשב.

אם עדיין אין גישה לדו"ח, נסו לפתוח חלון גלישה פרטית/אנונימית: לחצו על שלוש הנקודות בצד השמאלי של הדפדפן, בחרו "חלון גלישה פרטית/אנונימית", והדביקו את הקישור שם.

לשיתוף

יש להסיר מהרשימה מורים ומורות הנמצאים בשבתון, חל"ת או חל"ד, ולהוסיף את המורים והמורות המחליפים במקומם. לא ניתן להוסיף הערות, רק להסיר או להוסיף אנשי צוות.

לשיתוף

כל המורים קיבלו ישירות קישור ייעודי למילוי הסקר. כשבוע לאחר קבלת הקישור, נשלח מסרון נוסף לכל המורים שטרם השיבו על הסקר, עם הקישור האישי שלהם.

לשיתוף

הסקר נשלח לכל המורים. אם טרם קיבלת אותו, ניתן לפנות אלינו בטופס. אנו נדאג לשלוח לך את הסקר.

לשיתוף

בסקר הבית ספרי יש פנייה אישית לכל מורה, ואמנם אנחנו מבקשים פרטים שונים כמו השכבה והמקצוע שאותם המורים מלמדים, אבל ניתוח הנתונים והצגתם בדו"ח הבית ספרי נעשים ללא פרטי זיהוי כלשהם של המורים.

הדו"ח מציג את ממוצע העמדות של כל המורים יחד, ואם פחות מ-10 מורים ענו על הסקר, העמדות לא מוצגות כלל.

אין לאף אחד שקורא את הדו"ח יכולת לדעת מהן התשובות של כל מורה בצוות בית הספר. שאלות כמו המקצוע הנלמד נועדו לטובת ניתוח ארצי בלבד, ואינן מוצגות כלל בדו"ח הבית ספרי.

לשיתוף

ראמ"ה אחראית על שאלוני האקלים הבית ספריים. שאלוני האח"מ (אקלים חינוכי מיטבי) מופעלים ומוצעים על ידי שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי). 

בכל עניין בנושא שאלוני אח"מ אנו מציעים לפנות ישירות לשפ"י, דרך הקישור כאן.

לשיתוף

לא, ההשתתפות בסקר ההורים היא בחירה. אם ביקשתם להעביר את הסקר ומכל סיבה שהיא תרצו לבטל את הרישום, ניתן לפנות לראמ"ה דרך טופס פניות הציבור באתר, ולבקש להסיר את ההורים מהמערכת להעברת הסקרים. שימו לב, תצטרכו לספק שם מלא של הפונה, מספר טלפון וסמל מוסד.

לשיתוף

תוצאות סקר ההורים יתפרסמו בדומה לשאר הסקרים - הנתונים יוצגו להנהלת בית הספר ולציבור הרחב, עם השוואה לבתי ספר דומים ולמדידות עבר (אם יש כאלה). דוגמא לאופן שבו מפורסמים נתוני הסקרים של ראמ"ה אפשר למצוא כאן.

תוצאות סקר ההורים לשנת תשפ"ד כבר הועלו לפורטל – כאן תוכלו למצוא קישור להורדת הדו"ח.

לשיתוף

הסקר מתייחס לילד או ילדה מסוימים עליהם נשאלת השאלה. בראמ"ה יצרנו דגימה מייצגת של ההורים שאליהם פנינו. נבקש להתייחס רק לילד או הילדה הספציפיים, משום שיש לכך השפעה על איכות הנתונים שנאסוף.

לשיתוף