

בחינה במתמטיקה לכיתה ט'
המבחן במתמטיקה לכיתה ט' נועד להעריך את רמת השליטה של התלמידים בידע ובמיומנויות הנדרשים על פי תוכנית הלימודים במתמטיקה, חוזר המפמ"ר לשנת תשפ"ה ומסמך תפיסת הלמידה המתחדשת.
המבחן עוסק רק בנושאי החובה הכלולים בתוכנית הלימודים לכיתות ז'-ט',בתחום המספרי, האלגברי והגיאומטרי.
שאלות המבחן מגוונות והן כוללות שימוש במושגים, סימנים מקובלים ומיומנויות מתמטיות שנלמדו בכל אחד מהתחומים שבתוכנית הלימודים, תוך שימוש במגוון ייצוגים של תופעות (ייצוג מילולי, מספרי, גרפי וסימבולי).
השאלות הן ברמות חשיבה שונות:
- ידע - וזיהוי של מושגים ושל עובדות;
- חשיבה אלגוריתמית – ביצוע חישובים המבוססים על אלגוריתמים שגרתיים;
- חשיבה תהליכית – קישור בין מושגים, ושאלות שמצריכות דרכי פתרון המבוססות על תובנה חשבונית ותובנה גיאומטרית;
- חיפוש פתוח – ניתוח (אנליזה וסינתזה), חיפוש פתוח למציאת דרך פתרון, חקר והנמקה, פתרון בעיות חקר, ניסוח הנמקות באופן מילולי או מתמטי, ועוד.
כדי להשיב על השאלות, יידרשו התלמידים –
- להשתמש במגוון דרכי פתרון (כגון דרך מספרית, גרפית, אלגברית);
- להכיר מושגים בגיאומטריה ולדעת ליישם אותם, לבצע חישובים ולנמקם באמצעות משפטים שנלמדו;
- לכתוב הוכחות בסיסיות (תתקבל הוכחה נכונה מבחינה מתמטית בכל דרך שתיכתב);
- להציג דרך פתרון במילים או בתרגילים, ולנמק (בשאלות פתוחות)
חלק מהשאלות בודקות אוריינות מתמטית – היכולת של התלמידים לייצג מצבים ותופעות בשפה מתמטית וליישם ידע, מיומנויות ואסטרטגיות חשיבה מתמטיים (על אודות נתונים, כמויות, גיאומטריה, תבניות) למגוון צרכים בהקשרים לימודיים וחוץ-לימודיים (לפי מסמך תפיסת הלמידה המתחדשת). ההגדרה מתייחסת גם לארבע יכולות הליבה: אוריינות כמותית; ייצוג מופשט; חשיבה גיאומטרית; אוריינות נתונים.
שאלות אחדות במבחן יבדקו גם מיומנויות שאינן ספציפיות למתמטיקה, אך יש להן ביטוי בהוראת המקצוע, ובהן חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית בהקשרים מתמטיים. השאלות שיבדקו חשיבה יצירתית יתייחסו ליכולתו של התלמיד לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות, להציע הסברים או פתרונות חלופיים, וליצור קשרים חדשים בין תחומי ידע שונים. השאלות שיבדקו חשיבה ביקורתית יתייחסו ליכולתו של התלמיד לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל, לגבש דעה או עמדה באופן עצמאי, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות.