

בחינה בעברית לדוברי ערבית לכיתה ט'
המבחן בעברית כשפה שנייה מועבר בכיתות ט' בבתי ספר דוברי ערבית, ומטרתו להעריך את שליטת התלמידים בשפה העברית. הערכה זו מבוססת על תוכנית המסגרת להוראת עברית לדוברי ערבית (מהא"ם).
המבחן בעברית כולל שלושה תחומים: הבנת הנשמע (קליטה), הבנת הנקרא (קליטה) – ובכלל זה כשירויות לשון תקשורתיות, והבעה בכתב (הפקה).
הבנת הנשמע
הבנת הנשמע נבדקת באמצעות השמעת קטעי שיח קצרים, שלכל אחד מהם יתלוו מספר שאלות.
היחידות כוללות מגוון של סוגי טקסטים מושמעים, כגון:
- הודעות, הוראות והנחיות
- שיחה בין דוברים
- דיבור המופנה לקהל
- שידורים חיים והקלטות שמע
הבנת הנקרא
הבנת הנקרא נבדקת בשלושה מימדים:
- איתור מידע
- פרשנות והיסק
- הערכה ביקורתית ורפלקציה
הבנת הנקרא כוללת מגוון של סוגי טקסטים כתובים: טקסט מידע, טקסט טיעון ושכנוע, טקסט שימושי או טקסט סיפורי.
ייתכן שהטקסטים יהיו במבנה בלתי רציף ויכללו היצגים חזותיים כגון תמונה, טבלה, גרף.
בתחום זה ייבדקו גם כשירויות לשון תקשורתיות באמצעות שאלות הנוגעות לאוצר המילים, ושאלות שנועדו לסייע בפענוח משמעותו של הטקסט ובהבנת הקשרים הלוגיים בין חלקיו.
הבעה בכתב
היחידות בהבעה בכתב כוללות כתיבה מסוגות שונות, כגון:
- טקסט טיעון ושכנוע
- טקסט תיאורי
- דיווח
בהערכת המשימה בהבעה בכתב ייבדקו היבטים שונים של תוכן, מבנה, לכידות וכשירויות לשון תקשורתיות. רמת השליטה נבדקת באמצעות משימת כתיבה של טקסט שאורכו 80 מילים לפחות.