בחינה בעברית לדוברי ערבית לכיתה ו'

המבחן בעברית כשפה שנייה מועבר בכיתות ו' בבתי ספר דוברי ערבית, ומטרתו להעריך את שליטת התלמידים בשפה העברית. הערכה זו מבוססת על תוכנית המסגרת להוראת עברית לדוברי ערבית (מהא"ם, רמה A2).

המבחן בעברית כולל שלושה תחומים: הבנת הנשמע (קליטה), הבנת הנקרא (קליטה) – ובכלל זה כשירויות לשון תקשורתיות – והבעה בכתב (הפקה).

הבנת הנשמע

הבנת הנשמע נבדקת באמצעות השמעת קטעי שיח - משפטים וטקסטים קצרים, המתאימים לפעילויות של קליטה והבנה. לכל יחידת שיח מצורפות שאלות והוראות לביצוע.

הקטעים כוללים מגוון של סוגי טקסטים, כגון:

  • הודעות, הוראות והנחיות
  • שיחה בין דוברים
  • דיבור המופנה לקהל
  • שידורים חיים והקלטות שמע

התכנים יעסקו בתרחישים רלוונטיים ושימושיים לחיי היום-יום של התלמידים בבית הספר ומחוצה לו.

הבנת הנקרא

הבנת הנקרא נבדקת בשלושה ממדים:

  • הבנת המשמעות הגלויה בטקסט
  • הבנת המשמעות המשתמעת מן הטקסט
  • פרשנות, עיבוד ויישום

הבנת הנקרא כוללת מגוון של סוגי טקסטים כתובים, כגון הוראות והנחיות, התכתבות בנושאים רשמיים או אישיים, ומשימות כגון התמצאות בטקסט למטרה מוגדרת, קריאה חווייתית של טקסט סיפורי (נרטיבי), וקריאה מעמיקה של טקסט מידע וטקסט טיעון למטרה מוגדרת.

הבנת הנקרא נבדקת באמצעות קטעי שיח שונים הכוללים משפטים וטקסט רציף המונה עד 280 מילים (כ-25 שורות). לטקסטים יכולים להתלוות ייצוגים גרפיים כגון תמונה, טבלה ומפה.

בתחום זה ייבדקו גם כשירויות לשון תקשורתיות באמצעות שאלות הנוגעות לאוצר המילים, ושאלות שנועדו לסייע בפענוח משמעותו של הטקסט ובהבנת הקשרים הלוגיים בין חלקיו.

הבעה בכתב

יחידות השיח בהבעה בכתב כוללות שני סוגי כתיבה:

  • כתיבה תיאורית-חווייתית
  • כתיבה עיונית

התכנים יעסקו בתרחישים תקשורתיים, רלוונטיים ושימושיים לחיי היום-יום של התלמידים בבית הספר ומחוצה לו.

בהערכת המשימה בהבעה בכתב ייבדקו היבטים שונים של תוכן, מבנה, לכידות וכשירויות לשון תקשורתיות. רמת השליטה תיבדק באמצעות משימת כתיבה של פסקה קצרה ולכידה המונה כ-30 מילים (כחמישה משפטים).

שאלות נפוצות
קבצים:

קישורים נוספים:

סיווג הכלי:

תאריך העברה

-

3.6.2026

שנת העברה:

תשפ"ו

תחום התוכן:

עברית לדוברי ערבית

קהל יעד:
דוברי ערבית
התאמה:
מותאם לחרדים
סדרה:

מבחני תנופה

מבחנים נוספים:

כלים פנימיים ל

כיתות ו

: