אם ניתן להשתמש במחשבון או במילונית במבחני ראמ"ה?

‍לא. השימוש באמצעי עזר במבחן הוא אסור לכל התלמידים, כולל תלמידי השילוב.

הסיבה פשוטה: השימוש בעזרים כגון מחשבון ומילונית מונע מאיתנו לשקף את "המהות הנבדקת", שהיא רמת הידע והמיומנויות של התלמידים בתחום הדעת הנבחן. על מנת לשקף את מצב התלמידים בצורה מהימנה, עלינו בראמ"ה להבטיח תנאי העברה סטנדרטיים של המבחן לכלל המשתתפים בו. כאשר חלק מהתלמידים משתמשים באמצעי עזר וחלק לא - היכולת שלנו לשקף את רמת הידע והמיומנויות שלהם ביחס לדומים להם אינה אפשרית.

חשוב לציין שמדיניות ההתאמות שלנו לתלמידים עם צרכים מיוחדים כוללת שורה של התאמות המוצעות לתלמידי השילוב. חלק מההתאמות, במיוחד אלה הניתנות מחוץ לכיתת האם, פוגעות במהות הנבדקת, ולכן אנו מדווחים על תלמידים שקיבלו התאמות אלה בנפרד. ואולם, השימוש במחשבון או במילונית במבחן מוריד משמעותית את רמת הקושי של השאלות. מכאן, שהשימוש בהם אסור.