הבנת קשרים לוגיים
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה מוכן להדפסה. בדף העבודה ישולב הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוטיות.
מטרת התרגול: לזהות קשרים לוגיים של סיבה ותוצאה, גם ללא מילות קישור מפורשות, ולהבין את יחסי הגומלין המורכבים בטקסט.
המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הכתוב באופן בסיסי, אך מתקשים לזהות קשרים לוגיים של סיבה ותוצאה, בעיקר כשאין מילות קישור מפורשות. כדי לקדם אותםפתחו בדוגמה מחיי היום-יום: קבוצת כדורסל מפסידה במשחק חשוב. הציגו לתלמידים את הנתון המבודד הזה ושאלו: "מהן הסיבות האפשריות שהובילו להפסד? מהן ההשלכות הספציפיות של ההפסד הזה על הקבוצה?" (למשל: הדחתה מהטורניר). הסבירו שבאותו האופן, גם בטקסטים רבים יש קשר בין הסיבות לבין התוצאות – לעיתים הוא מפורש ולעיתים אינו מפורש.
הנחו את התלמידים לזהות קשרים לוגיים בטקסטים לימודיים מגוונים, כגון תיאור של התפתחות רעיון היסטורי או הסבר על התנהגותה של דמות. תחילה בקשו מהם לקרוא את הטקסט ולסמן את האירועים המרכזיים. לאחר מכן הנחו אותם לנסח שאלות ממוקדות המקשרות בין הסיבות לתוצאות, כגון: "מדוע התקבלה ההחלטה? ומה קרה בעקבותיה?" או "איזה אירוע קדם לאירוע מסוים? מה אירע אחר כך?" או "כיצד התנהגותה של הדמות גרמה לשינוי?" או "מה יקרה אם במקום לעשות X נעשה Y (למשל במהלך ניסוי במעבדה)?" כדאי להתעכב פה על מילות קישור מפורשות כגון לכן, כתוצאה מכך, לאחר מכן, לפני כן, וכן על פעלים המעידים על יחסים לוגיים (בעיקר של סיבה ותוצאה), כגון גרם ל-, נועד ל-, הביא לידי- וכיוצא בזה. תוכלו להציג לפניהם סיטואציה מסוימת ולבקש מהם לכתוב פסקה קצרה שבה יתארו מצב או אירוע מרכזי באמצעות שימוש בקשרים של סיבה ותוצאה שהם הסיקו בכוחות עצמם, לדוגמה: על השיש במטבח מונחות פרוסות לחם מכוסות עובש; איתמר נכנס לכיתה בסערה בעודו מתנשף וחולצתו קרועה. גם פה עודדו אותם להשתמש במילות קישור מתאימות.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

