הערכה ושיפוט ביקורתי
מניתוח לביקורת והערכת מקורות
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה חינוכי, מוכן להדפסה. דף העבודה ישלב את הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוט.
מטרת התרגול: להעריך ולשפוט את הטקסט באופן ביקורתי על בסיס מקור המידע, מטרת הכותב וההקשר.
המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מצליחים לנתח את הטקסט, אך מתקשים להעריך ולשפוט אותו באופן ביקורתי. כדי לקדם אותםפתחו בסיטואציה יום-יומית: הציגו לפניהם תרחיש שבו שתי חברות מדווחות להם, כל אחת לחוד, על ויכוח שהתרחש ביניהן. כל חברה מספרת את הגרסה שלה לאירועים, ומדגישה את הפרטים שגורמים לה להיראות צודקת יותר. שאלו את התלמידים: "האם אתם יכולים להחליט מי צודקת רק על סמך מה ששמעתם? אילו שאלות הייתם שואלים כדי להבין טוב יותר את המצב?" דיון זה ימחיש כי למקור המידע יש חשיבות מכרעת בבואנו לבחון את הטקסט, וכי יש לבחון אותו מנקודות מבט שונות.
בשיעור הנחו את התלמידים לבחון את המקורות באמצעות שאלות מפתח: מי כתב את הטקסט? מתי נכתב? מה מטרת הטקסט? (למשל, האם הוא נועד להסביר, לשכנע או לתאר?) בקשו מהם להרהר בשאלות אלו לפני שהם מתחילים בקריאה מעמיקה. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט תוך שימת לב מיוחדת לבחירותיו של הכותב. עודדו אותם לחפש מילים בעלות קונוטציה חיובית או שלילית, ביטויים שמייצגים עמדה, או שימוש סלקטיבי בנתונים. בקשו מהם להעמיק ושאלו אותם: מדוע לדעתכם השתמש הכותב דווקא בביטויים אלו? וכיצד השימוש בהם משרת את מטרתו ואת טענותיו? בקשו מהם לנתח את ההשפעה של הבחירות הלשוניות על אופן הצגת המידע ועל המסרים של הטקסט. הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שבה יסכמו כיצד השפיע מקור המידע על הדרך שבה הבינו את הטקסט, וכיצד השפעה זו עשויה לשנות את האופן שבו הם מתייחסים למידע שנמסר בו. עליהם להתייחס באופן ספציפי לגורמים כמו הטיה, מהימנות ודעות קדומות של הכותב.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

