פיתוח יכולת קישור מידע בין טקסטים
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה מוכן להדפסה. בדף העבודה ישולב הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוטיות.
מטרת התרגול: ליצור קישורים בין טקסטים שונים, להשוות ביניהם ולקבל תמונה מורכבת יותר של נושא נתון.
המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים טקסט יחיד, אך מתקשים ליצור קשרים בינו לבין טקסטים אחרים. כדי לקדם אותם פתחו בשיח יום-יומי על נושא שמעניין אותם, למשל אירוע אקטואלי שסוּקר בכמה מקורות מידע (כגון כתבה עיתונאית רשמית ופוסט ברשתות חברתיות). הסבירו להם שכל מקור מציג את הסיפור מזווית אחרת, ולכן השוואה ביניהם עוזרת לקבל תמונה מלאה ומורכבת יותר. כדי ליישם זאת הציגו לפניהם טקסט מרכזי וטקסט נלווה (או שני טקסטים) באותו נושא מתוך חומרי הלימוד הקיימים בכיתה, שעוסקים באותו נושא. תחילה בקשו מהתלמידים לקרוא כל אחד מהטקסטים בנפרד ולסמן בו את הרעיונות המרכזיים. לאחר מכן הנחו אותם לשאול את עצמם שאלות השוואתיות כגון: "אילו מאפיינים זהים/משותפים מופיעים בשני הטקסטים?" או "מהם הרעיונות הייחודיים לכל אחד מהטקסטים?" בהמשך בקשו מהם לסכם את נקודות הדמיון והשוני בין שני הטקסטים. לבסוף הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה משלהם שבה יסבירו כיצד הטקסט הנלווה הוסיף עומק או נקודת מבט חדשה להבנה של הטקסט המרכזי.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

