התמודדות עם פערים וטענות סותרות

מידע חסר והטיה מכוונת

איך להשתמש בכלי?

לחיסכון בזמן והפקת תרגילים מותאמים אישית מתוך חומרי ההוראה שלך, כדאי להיעזר בבינה המלאכותית (AI). לפניך קישור לפרומפט ממוקד, שיאפשר לך להעלות את התוכן הנלמד בכיתה וליצור תרגילים הרלוונטיים לחיזוק המיומנות.
חשוב לזכור שההמלצות שמייצרת הבינה המלאכותית הן בגדר הצעה בלבד. תפקידך כמורה הוא לבחון את התוצרים באופן ביקורתי, לוודא את הדיוק והרלוונטיות שלהם, ולהתאים אותם לצרכים הספציפיים של כיתתך. 

התמודדות עם פערים וטענות סותרות

מידע חסר והטיה מכוונת

1
עריכת הפרומפט לפי הצרכים שלך
יש להשלים את המידע במקום הסוגריים המרובעים לפי הנדרש

אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה]. 
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].

2
הוראות נוספות לבינה
אלו ההוראות המלאות שינתנו לבינה, אין צורך לערוך אותן. כדי להעתיק אותן ואת הפרומפט שהשלמת בשלב הראשון, יש ללחוץ על הכפתור "העתק".

עליך ליצור דף עבודה חינוכי, מוכן להדפסה. דף העבודה ישלב את הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוט.

מטרת התרגול: לזהות פערים, מידע חסר וטענות סותרות במקורות מידע שונים ולגבש עמדה מורכבת על בסיסם.

המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הטקסט, אך מתקשים לזהות פערים, מידע חסר או טענות סותרות. פתחו בדוגמה מחיי היום-יום: הציגו להם תרחיש שבו הם קוראים ביקורת על מסעדה חדשה. ביקורת אחת קובעת כי השירות היה גרוע וכי מנות הגיעו באיחור, אך הפיצה הייתה טעימה. ביקורת אחרת מתמקדת בכך שהאווירה במסעדה הייתה נעימה ושהעיצוב היה מרשים, אך מתלוננת שהתפריט היה מצומצם מדי. שאלו אותם: "מדוע יש פער בין הביקורות? מה חסר לנו כדי להבין את המצב לאשורו?" דיון זה ימחיש כי מידע סותר אינו בהכרח "שקר", אלא הוא עשוי לשקף נקודות מבט שונות, מניעים נסתרים או פערים במידע. בשיעור הציגו לפני התלמידים טקסט לימודי ובו אי-דיוקים מכוונים, הטיה או פערים במידע, כגון שני מקורות היסטוריים המתארים את אותו אירוע באופן שונה, או שני מאמרים באותו נושא מדעי עם תוצאות מחקר סותרות. הנחו את התלמידים לקרוא את שני הטקסטים ברצף ולסמן ביטויים, עובדות או מסקנות שנראים להם סותרים. לדוגמה, אם בטקסט אחד מצוין כי אירוע מסוים היה "הכרחי ובלתי נמנע" ואילו בטקסט השני הוא מוצג כ"טעות טקטית חמורה", זהו פער מובהק. הנחו אותם לחקור את הסיבות האפשריות לפערים. שאלו שאלות מנחות: "מי כתב כל אחד מהטקסטים? (מהם המניעים של הכותבים?)", "מתי ואיפה נכתבו הטקסטים? (האם ההקשר ההיסטורי או התרבותי יכול להסביר את הפערים?)", "האם יש מידע שחסר באחד מהטקסטים ונמצא באחר? (האם יש "חורים" בסיפור?)", "האם אפשר למצוא הטיה מובהקת בבחירת המילים או הדוגמאות?" לאחר מכן עודדו אותם לבחור: איזה מקור נראה להם אמין יותר, ומדוע? (האם הכותב הוא מומחה? האם יש לו מניע ברור?)  הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שתציג את הנושא מנקודת מבט רחבה יותר. בפסקה זו עליהם להציג את הסתירה המרכזית שזיהו, ולהסביר מדוע לדעתם קיימים פערים אלו (כלומר: מהי ההשערה שלהם בנוגע להטיה, לעמדה או למידע החסר).

על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.

דרישות טכניות ומבנה התוצר:

  • כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
  • גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
  • מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
  • מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
  • פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.
העתק
3
הכל מוכן!
כעת ניתן להדביק את הפרומפט המלא בכלי הבינה המלאכותית המועדף עליך.
הדביקו את הפרומפט וההוראות בכלי הבינה המלאכותית ותקבלו תוצאות מותאמות אישית
מומלץ: ChatGPT, Claude, או כלי AI אחר המתאים לחינוך