פיתוח יכולת להבחנה בין עובדה לדעה
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה מוכן להדפסה. בדף העבודה ישולב הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוטיות.
מטרת התרגול: להבחין בין עובדות לדעות בטקסט ולפתח חשיבה ביקורתית על המידע.
המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים עובדות באופן בסיסי, אך מתקשים להבחין בינן לבין דעות. כדי לקדם אותם פתחו בדוגמה מחיי היום-יום של התלמידים: הציגו לפניהם שתי אמירות מתוך שיחה או ביקורת על סרט או על ספר שכולם מכירים. אמירה אחת תהיה עובדתית ("זהו סרט המשך לסרט קודם בסדרה שהוצג לפני חמש שנים"), והשנייה תהיה דעה ("הסרט הזה פחות מותח מהקודם"). שאלו אותם: "איך אתם יכולים להוכיח את האמירה הראשונה? איך אתם יכולים להוכיח את האמירה השנייה?". הסבירו שאפשר להוכיח את האמירה הראשונה באמצעות מידע אובייקטיבי שנמצא במקורות מידע כלשהם (כגון אתרים רשמיים באינטרנט בנושא סרטים), בעוד האמירה השנייה נתונה לחוות דעת סובייקטיבית (אישית) של הדובר, כלומר הוא יכול "להוכיח" אותה רק על סמך העדפותיו האישיות, והעדפות כאלה עשויות להשתנות מאדם אחד לאדם אחר.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

