יצירת תרגול להסקת מסקנות

איך להשתמש בכלי?

לחיסכון בזמן והפקת תרגילים מותאמים אישית מתוך חומרי ההוראה שלך, כדאי להיעזר בבינה המלאכותית (AI). לפניך קישור לפרומפט ממוקד, שיאפשר לך להעלות את התוכן הנלמד בכיתה וליצור תרגילים הרלוונטיים לחיזוק המיומנות.
חשוב לזכור שההמלצות שמייצרת הבינה המלאכותית הן בגדר הצעה בלבד. תפקידך כמורה הוא לבחון את התוצרים באופן ביקורתי, לוודא את הדיוק והרלוונטיות שלהם, ולהתאים אותם לצרכים הספציפיים של כיתתך. 

יצירת תרגול להסקת מסקנות

1
עריכת הפרומפט לפי הצרכים שלך
יש להשלים את המידע במקום הסוגריים המרובעים לפי הנדרש

אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה]. 
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].

2
הוראות נוספות לבינה
אלו ההוראות המלאות שינתנו לבינה, אין צורך לערוך אותן. כדי להעתיק אותן ואת הפרומפט שהשלמת בשלב הראשון, יש ללחוץ על הכפתור "העתק".

עליך ליצור דף עבודה מוכן להדפסה. בדף העבודה ישולב הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוטיות.

המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הכתוב במפורש, אך מתקשים להסיק מסקנות שאינן מוצגות ישירות בטקסט. כדי לקדם אותם פתחו בתרחיש יום-יומי: "דמיינו שאתם שואלים חבר 'מה שלומך?', והוא משיב בטון עייף ומהוסס "הכול בסדר". למרות שהוא אומר במפורש "הכול בסדר", אתם מבינים מתוך המילים, טון הדיבור וההיסוסים שלו שמשהו אינו כשורה. הבנה זו, שמתבססת על פענוח של רמזים מילוליים ושל הקשר, דומה מאוד ליכולת הנדרשת בקריאת טקסט: עליכם לחפש רמזים כדי להסיק מסקנות שאינן כתובות במפורש.

כדי ליישם זאת באופן יעיל, הנחו את התלמידים לקרוא טקסט מתוך חומרי הלימוד. תחילה עודדו אותם לזהות "משפטים שדורשים הסבר" – משפטים או תיאורים שבהם חסר מידע מפורש, או כאלה שמעוררים שאלות. לדוגמה, אם בטקסט היסטורי מצוין ש"היחסים בין שתי המדינות הידרדרו במהירות", זה משפט שמחייב הסבר. בשלב הבא, לאחר שזיהו משפט כזה, הנחו אותם לחפש את הרמזים בטקסט: שמות תואר, פעלים או תיאורים שאינם מציגים עובדה יבשה אלא מאפשרים להם להבין את מה ש"בין השורות". אפשר לנסח שאלות מנחות כמו: "אילו מילים בטקסט מרמזות על כוונת הכותב?" או "האם התיאור מכוון אותנו להבין משהו על התחושות של הדמות?" בהמשך בקשו מהם להסביר את ההיגיון שמאחורי כל מסקנה ולהצביע על הקשר בינה לבין הרמזים שמצאו בטקסט. לבסוף הנחו את התלמידים לכתוב פסקה קצרה משלהם, שבה יסבירו את רגשות הדמות או את השלכות האירוע כפי שהבינו אותם מתוך הרמזים.

על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.

דרישות טכניות ומבנה התוצר:

  • כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
  • גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
  • מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
  • מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
  • פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.
העתק
3
הכל מוכן!
כעת ניתן להדביק את הפרומפט המלא בכלי הבינה המלאכותית המועדף עליך.
הדביקו את הפרומפט וההוראות בכלי הבינה המלאכותית ותקבלו תוצאות מותאמות אישית
מומלץ: ChatGPT, Claude, או כלי AI אחר המתאים לחינוך