בעידן ה-AI נדרש מהמורים להתאים את דרכי ההוראה לשינויים הטכנולוגיים ולשלב ידע דיסציפלינרי, פדגוגי וטכנולוגי (AI-TPACK) באופן מושכל.
מה האתגר?
בינה מלאכותית (AI) משנה באופן מהותי את דרכי ההוראה והלמידה. המורים צריכים לטפח אצל התלמידים הבנה וידע ב-AI, וכן יכולות להשתמש ב-AI במהלך הלמידה. התלמידים צריכים להיות מסוגלים להשתמש ב-AI באופן אתי, בטוח, להעריך אותו, לשתף פעולה עמו, ללמוד באמצעותו ולפתח רפלקציה עצמית לגביו בלמידה מתמשכת. כדי לחזק את יכולת המורים להגיב לדרישות עידן ה-AI, הם זקוקים לידע AI-TPACK, שמתהווה במפגש של ידע דיסציפלינרי (תוכן), ידע פדגוגי (שיטות הוראה ואסטרטגיות), וידע טכנולוגי בתחום ה-AI.
הבינה המלאכותית חודרת במהירות לשדה החינוכי ומחוללת שינויים מואצים באופני הלמידה, ההוראה והערכה. הבינה המלאכותית יכולה לספק למורים כלים לייעול עבודתם, לשיפור ההוראה, להפחתת עומסי עבודה ועוד. בעטיים של שינויים אלו יש צורך חיוני לפתח כשירות חדשה בקרב המורים כך שידעו לנווט בשדה החינוכי באמצעות כלים של בינה מלאכותית וינחילו זאת גם לתלמידיהם.
כיצד אפשר לשפר?
- קיום מודלים שונים של קהילות מקצועיות לומדות (בית ספריות ו/או דיספלינאריות) בהן המורים יחשפו לידע, ידונו ויעמיקו את הלמידה של שילוב והבנת ההשפעה ההדדית שבין רכיבי התוכן הנלמד, הפדגוגיה והכלים הדיגיטליים בהם הוא יבחר לביסוסה (הוראה שתתחשב בשלושת המרכיבים הללו).
- שיתוף, הפריה הדדית ולמידה בין מורים באשר לכלים ולטכניקות לשילוב AI בהוראה- למידה - הערכה. דיאלוג מקצועי באשר לאתגרים והזדמנויות לשילוב AI, פיתוח תכנים ויחידות לימוד חדשות משלבות AI , חקר וניתוח התנסויות בשדה כדי להבין דרכי הטמעה אפקטיביות לשילוב AI.

