המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להתמודד עם פערים וטענות סותרות על ידי זיהוי אי-דיוקים או נקודות מבט שונות, ניתוח מניעים והקשרים, והסקת מסקנות המבוססות על השוואה בין מקורות והערכת אמינותם

מידע חסר והטיה מכוונת
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

התמודדות עם פערים וטענות סותרות: מידע חסר והטיה מכוונת

מה צריך לשפר?

נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הטקסט, אך מתקשים לזהות פערים, מידע חסר או טענות סותרות. 

כיצד אפשר לשפר?

פתחו בדוגמה מחיי היום-יום: הציגו להם תרחיש שבו הם קוראים ביקורת על מסעדה חדשה. ביקורת אחת קובעת כי השירות היה גרוע וכי מנות הגיעו באיחור, אך הפיצה הייתה טעימה. ביקורת אחרת מתמקדת בכך שהאווירה במסעדה הייתה נעימה ושהעיצוב היה מרשים, אך מתלוננת שהתפריט היה מצומצם מדי. שאלו אותם: "מדוע יש פער בין הביקורות? מה חסר לנו כדי להבין את המצב לאשורו?" דיון זה ימחיש כי מידע סותר אינו בהכרח "שקר", אלא הוא עשוי לשקף נקודות מבט שונות, מניעים נסתרים או פערים במידע.

בשיעור הציגו לפני התלמידים טקסט לימודי ובו אי-דיוקים מכוונים, הטיה או פערים במידע, כגון שני מקורות היסטוריים המתארים את אותו אירוע באופן שונה, או שני מאמרים באותו נושא מדעי עם תוצאות מחקר סותרות. הנחו את התלמידים לקרוא את שני הטקסטים ברצף ולסמן ביטויים, עובדות או מסקנות שנראים להם סותרים. לדוגמה, אם בטקסט אחד מצוין כי אירוע מסוים היה "הכרחי ובלתי נמנע" ואילו בטקסט השני הוא מוצג כ"טעות טקטית חמורה", זהו פער מובהק. הנחו אותם לחקור את הסיבות האפשריות לפערים. שאלו שאלות מנחות: "מי כתב כל אחד מהטקסטים? (מהם המניעים של הכותבים?)", "מתי ואיפה נכתבו הטקסטים? (האם ההקשר ההיסטורי או התרבותי יכול להסביר את הפערים?)", "האם יש מידע שחסר באחד מהטקסטים ונמצא באחר? (האם יש "חורים" בסיפור?)", "האם אפשר למצוא הטיה מובהקת בבחירת המילים או הדוגמאות?" לאחר מכן עודדו אותם לבחור: איזה מקור נראה להם אמין יותר, ומדוע? (האם הכותב הוא מומחה? האם יש לו מניע ברור?)  הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שתציג את הנושא מנקודת מבט רחבה יותר. בפסקה זו עליהם להציג את הסתירה המרכזית שזיהו, ולהסביר מדוע לדעתם קיימים פערים אלו (כלומר: מהי ההשערה שלהם בנוגע להטיה, לעמדה או למידע החסר).

מדוע חשוב לשפר?

אסטרטגיה זו מובילה את התלמידים לא להסתפק באמת אחת ופשוטה, אלא לחפש את המורכבות והניואנסים. מיומנות זו חיונית בעולם עתיר מידע וקולות, שכן היא מאפשרת לתלמידים להיות צרכני מידע ביקורתיים שיודעים לזהות הטיה, לחשוב חשיבה עצמאית ולגבש עמדה מורכבת על סמך מכלול הנתונים.

להמשך קריאה
מקור ההמלצה
המלצה זו נכתבה על ידי ד"ר תמי סבג שושן

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להתמודדות עם פערים וטענות סותרות
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבעה של רעיון מרכזי על ידי זיהוי הנושא והמסר בכל פסקה, חיבור רעיונות חלקיים למסקנה כוללת וכתיבת פסקה קצרה המסבירה את התובנה ומנמקת אותה באמצעות דוגמאות מהטקסט
כיתות
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה ולשיפוט ביקורתי על ידי בחינת מקורות הטקסט, זיהוי עמדות, הטיות ובחירות לשוניות של הכותב, והערכת השפעתם על הבנת התוכן והמסר
מניתוח לביקורת והערכת מקורות
כיתות
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לגיבוש עמדה מנומקת על ידי זיהוי טיעונים שונים, השוואתם ובחינת חוזקם, ובניית עמדה עצמאית המגובה בנימוקים מתוך הטקסטים תוך התייחסות לטיעונים מנוגדים
מהבנת הכותב לעמדה אישית
כיתות
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים על ידי ניתוח סיבות והשלכות של תופעות חברתיות או היסטוריות, זיהוי ערכים מתנגשים והערכת ההשפעות המוסריות של הבחירות השונות
מקשרים לוגיים להשלכות בעולם האמיתי
כיתות
Text Link
כל ההמלצות הקשורות
מקור ההמלצה
המלצה זו נכתבה על ידי ד"ר תמי סבג שושן